Workday, Inc. introducerar nya AI-funktioner i sin plattform Workday Peakon Employee Voice. De nya verktygen, kallade Illuminate-funktioner, hjälper chefer att analysera medarbetarfeedback, identifiera problemområden och föreslå åtgärder som stärker engagemanget i teamen.
AI som stöd för överbelastade chefer
I en tid där konkurrensen om topptalanger är hårdare än någonsin, fokuserar Workdays senaste innovationer på att hjälpa chefer att hantera stora mängder data och fatta informerade beslut. Illuminate-funktionerna använder generativ AI för att sammanfatta medarbetarfeedback från över 60 språk och ger insikter som möjliggör snabba åtgärder för att förbättra arbetsmiljön.
– Workday Peakon Employee Voice med de nya Illuminate-funktionerna ger organisationer – och särskilt personalansvariga – de insikter och verktyg de behöver för att skapa berikande medarbetarupplevelser, bygga en engagerad arbetsstyrka och uppnå större organisatorisk framgång, säger Anne-Sofie Nielsen, Vice President, Product and Engineering, Workday.
Viktiga nyheter i Workday Peakon Employee Voice
De nya funktionerna inkluderar:
- Generativa AI-drivna sammanfattningar: Identifierar nyckelteman och potentiella problem från stora mängder feedback, vilket hjälper organisationer att snabbt ta itu med utmaningar som arbetsbelastning och utbrändhet.
- On-demand-sammanfattningar: Gör det möjligt att analysera feedback baserat på specifika grupper, platser eller avdelningar för riktade förbättringar.
- Regelbaserade frågor: Skräddarsydda enkäter vid avgörande tillfällen, som onboarding eller avslut, för att samla data som förbättrar medarbetarupplevelsen.
Data som förändrar arbetslivet
Med över en miljard insamlade svar och 200 miljoner kommentarer från medarbetare i 160 länder, erbjuder Workday en av de mest omfattande datainsikterna om globala arbetskraftstrender. Ett exempel är att 27 procent av medarbetarna löper hög risk för utbrändhet, enligt Workdays analys. Dessutom upplever medarbetare som finner sitt arbete meningsfullt 37 procent högre nöjdhet, även under hög arbetsbelastning.
Kundröster: Snabbare och mer träffsäkra insikter
Flera företag har redan sett positiva resultat med Workday Peakon Employee Voice.
– Tidigare fick vi resultat från undersökningar först flera månader efter att de genomförts, när det ofta var för sent. Nu lyssnar vi verkligen. Vi har en realtidsöversikt över våra teams behov och en djupare förståelse än någonsin tidigare, säger Anton Ketelaars, global HR-ledare på BDR Thermea Group.
Tillgänglighet
De nya Illuminate-funktionerna, inklusive AI-drivna sammanfattningar och regelbaserade frågor, kommer att vara tillgängliga för Workday Peakon Employee Voice-kunder under första halvåret 2025.