Danska Virsabi, experter inom virtual, augmented och mixed reality (XR), tar steget in på den svenska marknaden. Med stöd av en erfaren rådgivare erbjuder de nu svenska företag innovativa lösningar för att stärka produktivitet och konkurrenskraft.
XR-teknologi för affärsvärde
Virsabi, som redan samarbetar med flera av Danmarks och Europas ledande företag, breddar nu sitt fokus till Sverige. Extended reality (XR) – ett samlingsbegrepp för virtual reality (VR), augmented reality (AR) och mixed reality (MR) – har potential att omvandla arbetsprocesser och skapa mervärde för svenska företag.
– Sverige har många stora företag som ligger i teknisk framkant, men som kanske inte ännu drar nytta av digitaliseringens fördelar fullt ut. Vi vill hjälpa dem att öka produktiviteten och konkurrenskraften, säger Michael Harboe, VD på Virsabi.
Fokus på utbildning och onboarding
En av de snabbast växande användningarna av XR är inom personalutbildning och onboarding. Virsabi har redan utvecklat lösningar för företag som Carlsberg och NORMAL, och möjligheterna sträcker sig långt bortom utbildning.
– VR är ett oerhört kraftfullt verktyg för lärande, men tekniken har också värdeskapande möjligheter inom samarbete kring 3D-modeller, service och underhåll av industriell utrustning, försäljning och marknadsföring, förklarar Harboe.
Erfaren rådgivare leder etableringen
För att etablera sig på den svenska marknaden har Virsabi rekryterat Rikard Jevinger, tidigare VD för den prisbelönta B2B-byrån Pyramid. Han ser fram emot att introducera svenska företag till XR-teknologins potential.
– XR stärker processer och inlärning samt ger betydligt mer engagerade användare. Det är ett effektivt verktyg för utbildning, onboarding, samarbeten och produktvisualisering, säger Jevinger.
Med tidigare samarbeten med svenska företag som IKEA och Höganäs har Virsabi redan en fot i den svenska marknaden, men Jevinger blir nu den första lokala representanten för att driva utvecklingen framåt.
– Vi är stolta över att vi har kunnat attrahera en profil som Rikard och ser fram emot att välkomna fler svenska företag till kundportföljen, avslutar Harboe.