Viking Line tar ett historiskt steg mot hållbar sjöfart genom att under en hel vecka driva sina fartyg Viking Glory och Viking Grace enbart med biogas, vilket minskar utsläppen med 90 procent. Med initiativet öppnar rederiet Östersjöns första gröna korridor till havs.
Historisk satsning på biobränsle
Viking Line markerar Östersjödagen genom att bli först med att köra reguljära passagerarfärjor enbart på biogas (LBG). Under veckan mellan den 29 augusti och 4 september kommer Viking Glory och Viking Grace, som trafikerar sträckan Stockholm-Åland-Åbo, att använda biobränsle för att reducera sina koldioxidutsläpp med 90 procent jämfört med flytande naturgas (LNG), som normalt används. Enligt Viking Line innebär detta att omkring 2 600 ton växthusgasutsläpp undviks – motsvarande det årliga koldioxidavtrycket för över 300 svenskar.
– Detta är ett historiskt ögonblick för oss, Östersjön och sjöfarten. Reguljär trafik har aldrig tidigare drivits med enbart biobränsle, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line.
Gröna korridorer till havs
Initiativet är en del av Viking Lines arbete med att utveckla så kallade gröna korridorer till havs – transportleder där frakt och passagerare transporteras koldioxidneutralt. Viking Glory och Viking Grace är specialutvecklade för att kunna drivas med LNG, biobränslen samt framtida syntetiska bränslen. Investeringen i de två fartygen uppgår till 450 miljoner euro.
För att ytterligare öka miljömedvetenheten erbjuder Viking Line sina resenärer möjligheten att köpa biogas motsvarande sin egen energiförbrukning under resan, vilket minskar koldioxidutsläppen med 90 procent per passagerare. Detta initiativ har visat sig framgångsrikt – antalet resor med biobränsle har ökat med 500 procent sedan det blev enklare att välja biogas via bokningssystemet.
Biogas från avfall
Den biogas som driver Viking Lines fartyg produceras av livsmedels- och jordbruksavfall, och levereras av Gasum. Gasens ursprung dokumenteras noggrant för varje parti, och produktionen sker i Europa. Dani Lindberg betonar vikten av att öka efterfrågan på förnybara bränslen för att på sikt få ner priserna.
– Nu kör vi för första gången en hel vecka enbart med LBG, vilket är enastående. Tillgången på förnybara bränslen är fortfarande knapp och priset är minst dubbelt så högt som för LNG. Det är viktigt att skapa efterfrågan för att utbudet ska öka och priset sjunka, säger Lindberg.
Miljöåtgärder och framtida sjöfart
Satsningen på biogas är en del av Viking Lines bredare miljöåtgärder för att minska sjöfartens klimatpåverkan. Genom EUFit for 55-program och IMOstrategi för att reducera växthusgasutsläpp kommer fler liknande initiativ att bli nödvändiga för att uppnå målen om minskade utsläpp inom sjöfarten.