I ett steg mot en mer hållbar framtid har Daimler i Tyskland levererat de första exemplaren av sin nya vätgasbränslecellsbil, GenH2, till utvalda kunder. Denna pilotfas markerar en ny era för klimatvänliga godstransporter över långa sträckor.
Innovativa bränsleceller i fokus
Prototyperna, fem GenH2-dragbilar, är utrustade med avancerade bränsleceller från Cellcentric, ett samarbete mellan Daimler Truck och Volvokoncernen. Till skillnad från andra vätgasfordon som lagrar gasen i komprimerad form använder GenH2 en metod för att lagra flytande väte. Denna teknik, som liknar den som används för flytande naturgas (LNG), erbjuder högre energitäthet och kan därmed ge lastbilarna längre räckvidd.
– Det är viktigt att vi inte bara förlitar oss på en teknik för koldioxidutsläpp, säger Micha Lege, VD för Holcim, vilket understryker vikten av mångfald i teknologival för att minska transportsektorns miljöpåverkan.
Samarbeten för distribution och tankning
GenH2 kommer inte bara att användas för att transportera varor. Air Products, ett företag baserat i Pennsylvania, USA, planerar att använda dessa fordon för att distribuera sina produkter inom Nordrhein-Westfalen i Tyskland. De kommer även att ansvara för byggnation och drift av en ny tankstation för flytande väte i Duisburg, vilket speglar en växande infrastruktur för vätgasdrivna fordon.
Därtill kommer Amazon att utforska användningen av dessa bränslecellsfordon för paketleveranser över medellånga avstånd, en utökning från deras nuvarande flotta av elektriska skåpbilar.
Framtida planer och utmaningar
De fem transportföretagen som deltar i testet valdes noggrant för att spegla olika användningsområden för tekniken, från byggmaterialtransport med Holcim till multinationella leveranser för Ineos av Vervaeke. Detta ska ge Daimler Truck värdefull data som kan integreras i den fortsatta utvecklingen av GenH2.
– När vi transporterar byggmaterial behöver vi maximal nyttolast. Lastbilen används på samma sätt som en diesel, vilket visar på dess mångsidighet, tillägger Lege.
Detta pilotprojekt, som initialt är planerat att pågå i ett år, kommer att ge insikter om hur väl vätgasbilar kan integreras i den dagliga logistiken och vilka justeringar som kan behövas för att optimera deras prestanda och användbarhet.