TikTok lanserar nu en ny utbildningsplattform för att hjälpa små och medelstora företag i Sverige att lyckas med marknadsföring på plattformen – och nå nya kunder där de faktiskt finns.
TikTok fortsätter sin satsning på företagare och lanserar nu en skräddarsydd utbildningsplattform för små och medelstora företag i Sverige. Syftet är att förenkla vägen in i annonsering på TikTok och ge företagen konkreta verktyg för att bygga sitt varumärke och öka sin försäljning via plattformen.
Verktyg och guider för att komma igång
På webbplatsen GetStarted.TikTok.com/Nordics kan företag steg för steg lära sig hur man skapar ett annonskonto via TikTok Ads Manager och snabbt drar igång sin första kampanj. Utbildningsplattformen innehåller guider, videor och svenska case som visar hur andra småföretag lyckats växa med hjälp av TikTok.
Företagen får även tillgång till Creator Marketplace – en funktion där de kan hitta och samarbeta med kreatörer som redan har erfarenhet av plattformen och som kan hjälpa till att utveckla både varumärke och innehåll.
TikTok – en strategisk kanal för tillväxt
Med sina 3,3 miljoner användare i Sverige har TikTok blivit mer än en underhållningsapp – det är i dag en av de mest inflytelserika digitala marknadsföringskanalerna. Enligt TikTok själva har över en tredjedel av användarna köpt en produkt de först upptäckt på plattformen. Dessutom söker 81 procent mer information om ett företag efter att ha sett det i ett TikTok-klipp.
– TikToks algoritm fokuserar inte bara på antalet följare, utan belönar istället kreativt och engagerande innehåll. Det innebär att även mindre företag med begränsade marknadsbudgetar kan nå stor synlighet, säger TikTok i ett uttalande.
Småföretag ser tydliga resultat
Enligt TikToks egna siffror uppger 73 procent av marknadsföringsansvariga på små och medelstora företag att plattformen hjälpt dem attrahera nya kunder och stärka sin konkurrenskraft. 57 procent av användarna som sett innehåll från småföretag har dessutom gjort ett köp.
Genom den nya plattformen hoppas TikTok att ännu fler företag ska ta steget och börja använda plattformen som ett verktyg för tillväxt och synlighet.