I ett viktigt initiativ för att bekämpa telefonbedrägerier har Telia, i samarbete med andra teleoperatörer, infört nya åtgärder för att blockera bluffsamtal via spoofing. Från och med den 5 december kommer fasta svenska nummer som ringer från utlandet att blockeras, och Telia blir först i Sverige med att även spärra spoofade mobilnummer.
Framsteg mot telefonbedrägerier
Telia har länge varit i frontlinjen i kampen mot de miljontals bluffsamtal som varje år påverkar både privatpersoner och företag i Sverige. Wangiri-bluffsamtal, där folk lurats att ringa tillbaka till okända utländska nummer, har redan stoppats i stor utsträckning. Nu växlar Telia upp sin insats mot spoofing, en metod där bedragare maskerar sitt riktiga nummer med ett annat för att framstå som pålitliga källor som stora företag eller myndigheter.
Nya åtgärder mot spoofing
Från den 5 december blockerar Telia alla samtal från utlandet som uppvisar svenska fasta nummer, en åtgärd som rekommenderats av Post- och Telestyrelsen (PTS). Dessutom tar Telia ledningen i branschen genom att införa blockering av spoofade svenska mobilnummer. Inledningsvis gäller detta Telias egna nummer, men planen är att utvidga det till alla svenska mobilnummer genom branschsamverkan.
– Blockeringen är en del av en bredare nationell strategi att bekämpa bedrägeri och ett viktigt steg i att förhindra att kriminella når fram, säger Simon Binder, säkerhetsexpert på Telia Cygate.
Tekniska innovationer för säkerhet
För att förhindra spoofade mobilsamtal från utlandet har Telia utvecklat en unik teknisk lösning som anonymt kontrollerar om ett inkommande svenskt mobilnummer faktiskt befinner sig i Sverige. Om en dubblett av numret upptäcks i Telias nät, blockeras det falska internationella samtalet.
– Vår anti-spoofing-lösning, som redan har haft framgångar i Finland, förväntas stoppa miljontals bluffsamtal även i Sverige, avslutar Simon Binder.
Tips för att undvika bluffsamtal
För att skydda sig mot bluffsamtal är det viktigt att vara vaksam och ta reda på vem som ringde. Var skeptisk mot oväntade samtal från banker eller myndigheter, speciellt om de ber om känslig information. Kontrollera uppringarens identitet genom att ringa tillbaka till officiella nummer, och var uppmärksam på hot och stressmetoder som bedragare ofta använder. Dela aldrig ut personlig information som lösenord eller bankuppgifter över telefon, och sprid information om kända bluffar, särskilt till äldre som ofta är måltavlor.