Tele2 har under det senaste året samlat in 64 000 mobiltelefoner genom sitt inbytesprogram, ett betydande steg mot företagets mål att en tredjedel av alla sålda mobiler ska återvända för återvinning eller återanvändning innan 2030. Samtidigt utökar bolaget sitt utbud av begagnade mobiltelefoner – ett ekonomiskt och hållbart alternativ för kunder som vill göra medvetna val.
Cirkulär ekonomi i fokus
Genom att erbjuda kunder möjligheten att byta in sina gamla mobiler mot rabatter på nya enheter tar Tele2 en aktiv roll i att minska elektronikavfallet och främja en cirkulär ekonomi. Inlämnade telefoner värderas utifrån modell och skick – de som är i gott skick säljs vidare på andra marknader, medan defekta enheter demonteras för återvinning av material och komponenter.
Initiativet är en del av Tele2s bredare hållbarhetsstrategi som inkluderar målet att samla in 100 000 telefoner till 2026, uppnå 100 procent cirkuläritet för nätverksutrustning senast 2025 och minska bolagets växthusgasutsläpp med 100 procent inom Scope 1 och 2 samt med 60 procent inom Scope 3 per abonnemang till 2029. På sikt strävar företaget efter att uppnå nettonollutsläpp till 2035.
”Hållbarhet en integrerad del av vår verksamhet”
Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2, betonar vikten av att telekombranschen tar ansvar för att driva hållbar utveckling:
– Hållbarhet är en integrerad del av vår kärnverksamhet och skapar gemensamt värde för våra intressenter. Som ett hållbart företag maximerar vi nya affärsmöjligheter med ett win-win-win-perspektiv för oss, våra kunder och samhället i stort. Telekomföretagen kommer att spela en nyckelroll för att möjliggöra ett mer hållbart samhälle, och den uppdaterade hållbarhetsstrategin är vår plan för att ge ett betydande bidrag till den utvecklingen.
Enkel process för inbyte
För att göra det smidigt för kunder att återvinna sina gamla mobiler erbjuder Tele2 ett enkelt trestegsprogram:
- Välj din nya mobil – Kunden köper en ny mobil via Tele2s hemsida eller butik.
- Värdera din gamla mobil – Genom att ange mobilens IMEI-nummer får kunden reda på värdet av sin inbytesenhet.
- Skicka in mobilen – Efter köp skickas ett returpaket hem till kunden, som sedan skickar in mobilen inom 14 dagar. När mobilen kontrollerats dras värdet av på fakturan.
Begagnade mobiler – ett smart och hållbart val
Tele2 satsar även på att sälja begagnade mobiler som ett prisvärt alternativ till nya enheter. Alla mobiler testas noggrant för att säkerställa hög kvalitet och driftsäkerhet. Kunder som väljer att kombinera en begagnad mobil med ett mobilabonnemang får dessutom ett ännu bättre pris.
– På Tele2 strävar vi alltid efter att skapa lösningar som är både hållbara och fördelaktiga för våra kunder. Genom att erbjuda mobiler i andra hand kan vi inte bara hjälpa våra kunder att spara pengar, utan också att minska deras klimatpåverkan. Det är ett konkret steg i vår ambition att främja en cirkulär ekonomi och minska resursanvändningen inom telekomindustrin, säger Erik Wottrich.
Tele2 fortsätter nu sitt arbete för att öka återvinningen av mobiltelefoner och uppmanar fler kunder att ta del av inbytesprogrammet för en mer hållbar framtid.