Vid förra årets TCS Lidingölopp introducerades TCS Trail, ett 50 meter långt parallellspår till den traditionella banan. Det unika med detta spår var att det var utrustat med kameror som filmade löparna från olika vinklar. Dessa klipp sattes sedan samman till en personlig film som deltagarna fick som ett minne från loppet.
– Vi är otroligt glada över den uppmärksamhet och uppskattning som TCS Trail har fått från både loppets deltagare och i form av utmärkelser, säger Roland Bägén, nordisk kommunikations- och marknadschef på TCS. Att främja hälsa och välmående med hjälp av modern digital teknik är något som står högt upp på agendan för TCS. Här är TCS Trail ett bra exempel på hur modern teknik kan användas för att ytterligare höja upplevelsen vid idrottsutövande.
Fyra internationella utmärkelser
TCS Trail har inte bara varit en hit bland deltagarna, utan har även belönats med fyra internationella priser, däribland Titan Business Award Gold Winner och Stevie Award Gold Winner.
TCS engagemang i Lidingöloppet
TCS har varit en stolt titelsponsor för TCS Lidingöloppet sedan 2016. Utöver att introducera innovativa lösningar som TCS Trail, har företaget även utvecklat den officiella tävlingsappen och donerat till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Deras bidrag har bland annat möjliggjort tekniska lösningar som AV1-roboten, som hjälper sjuka barn att delta i skolundervisning från sina sjukhussängar.
Framgångssiffror från TCS Trail
Hela 51% av deltagarna valde att springa genom TCS Trail förra året. Dessa personliga filmklipp har sedan dess genererat över 210 000 visningar, och TCS budskap har nått ut över 328 000 gånger via olika mediekanaler.
Framtida planer
Efter framgången med TCS Trail förra året kommer det självklart att vara en del av TCS Lidingöloppet 2023. Utöver sitt engagemang i Lidingöloppet sponsrar TCS även andra stora globala lopp, inklusive TCS New York City Marathon och TCS London Marathon.