Tata Consultancy Services (TCS) och ING Bank har lanserat ’Invisible Tickets’, en innovativ lösning som förändrar hur resenärer och pendlare använder kollektivtrafiken. Denna nästa generations biljett- och betalningsplattform möjliggör en kontaktlös och smidig reseupplevelse, vilket förenklar pendlingen över hela världen.
Framtiden för kontaktlös resa
’Invisible Tickets’ använder mobila sensorer och GPS för att spåra och hantera användarnas resor i realtid. Resenärer kan nu röra sig fritt mellan olika transportsätt utan att behöva använda separata period- eller betalkort eller passera fysiska biljettspärrar. Vid resans slut beräknar systemet den totala kostnaden och debiterar beloppet från det angivna kontot.
Integration av olika transportsätt
TCS har utvecklat ’Invisible Tickets’ för att kunna identifiera när användare byter transportsätt under sin resa. Denna teknologi möjliggör integration av olika transportsätt under en enhetlig mobilitetsplattform, vilket ger resenärerna en friktionsfri och sömlös reseupplevelse. Plattformen är designad för att enkelt integreras med befintlig infrastruktur hos kollektivtrafikoperatörer.
Samarbetet mellan TCS och ING
I projektets innovationsfas samarbetade TCS nära med ING för att designa och utveckla ’Invisible Tickets’. Med hjälp av expertis från TCS Innovation Labs och COIN-nätverket kunde man snabbt experimentera och validera tekniken. Ett framgångsrikt pilotprojekt genomfördes med en av de största kollektivtrafikoperatörerna i Benelux innan ING beslutade att låta TCS ta över ansvaret för lösningen.
– TCS har genom att utnyttja sin digitala expertis och djupa kunskap över flera domäner fokuserat på innovation i skärningspunkten mellan branscher som kan förändra upplevelsen för konsumenter, säger Hemakiran Gupta, chef för bank, finansiella tjänster och försäkring på TCS i Kontinentaleuropa.
– Efter att ha knoppat av Stemly, Pyctor, SparQ och Loan Optics från ING, har Invisible Tickets varit ytterligare en framgångssaga för ING, säger Jeroen Plag, Global Head of Strategy & Innovation på ING.