Under 2024 streamade 41 procent av svenskarna film och tv dagligen, vilket gör Sverige till det mest streamingintensiva landet i Norden. Samtidigt har hushållen blivit mer strategiska med sina prenumerationer, delvis på grund av inflation och ökade levnadskostnader. Det visar nya siffror från Deloitte.
Ökande efterfrågan på flexibla streamingtjänster
Allt fler svenskar prioriterar on-demand framför traditionell tv, och äldre generationer börjar nu anamma samma konsumtionsmönster som yngre. Samtidigt ser Deloitte en tydlig ökning av både uppsägningar och återaktiveringar av prenumerationer, vilket tyder på att streamingtjänster allt oftare hanteras som flexibla abonnemang snarare än fasta kostnader.
– Vi ser en fortsatt trend mot on-demand framför live-tv, även bland äldre generationer. Samtidigt ser vi en ökning både i antalet uppsägningar och omprenumerationer, vilket tyder på att vi i högre grad behandlar streamingtjänster som flexibla, roterande alternativ snarare än fasta månatliga åtaganden, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte.
Antalet svenskar som tecknade nya prenumerationer under året låg kvar på 17 procent, samma nivå som 2023. Dock ökade det dagliga streamandet från 37 till 41 procent, vilket är högre än i övriga nordiska länder. Andelen som återaktiverade tidigare avslutade abonnemang steg från 10 till 15 procent, och andelen som sagt upp en tjänst med avsikt att återvända ökade från 15 till 17 procent.
– Tittare säger upp prenumerationer, inte bara för att hantera kostnader utan också för att navigera i det växande antalet alternativ på marknaden. Men det är klart att inflationen har stramat åt hushållens budgetar, vilket sannolikt har lett till att många har satt ett tak för sina streamingkostnader, säger Malmlund.
Streaming ökar i alla åldersgrupper
Yngre tittare är fortsatt de mest aktiva inom streaming, men äldre generationer kommer snabbt ikapp.
- 57 procent av 18-24-åringar streamade dagligen under 2024, en ökning från 47 procent 2023
- 33 procent av 55-64-åringar streamade dagligen, jämfört med 27 procent året innan
- 22 procent av 65-75-åringar använde dagligen streaming, upp från 16 procent
– Vi ser en betydande ökning av daglig streaming bland äldre, medan yngre tittare fortsätter att ta till sig nya plattformar i snabbare takt. Tv-serier och filmer är centrala för denna trend och etablerar streaming som ett toppmedieval i alla demografiska grupper, säger Malmlund.
Netflix fortsatt störst – Amazon Prime växer snabbast
74 procent av svenskarna har tillgång till minst en betald streamingtjänst (SVOD), vilket är en återhämtning efter en nedgång 2023 från 81 till 72 procent.
- Netflix är fortsatt den mest populära tjänsten med 53 procent av svenskarna som har tillgång
- Amazon Prime Video växer snabbast, från 12 till 19 procent av hushållen, sannolikt tack vare Amazons AWS-infrastruktur i Sverige
SVT Play mest populära gratistjänsten
Även kostnadsfria streamingtjänster har en stor publik. SVT Play är den mest använda public service-plattformen i Norden, med 76 procent av svenskarna som användare.
- SVT Play når 85 procent av tittarna i åldern 65-75 år och 62 procent av de yngsta (18-24 år)
- YouTube är den näst mest populära gratistjänsten med 65 procent av svenskarna som användare
- TV4 Play kommer på tredje plats och används av 55 procent av tittarna
Om undersökningen
Studien Digital Consumer Trends 2024 – the Scandinavian Cut analyserar digitala konsumtionsvanor i Sverige, Norge och Danmark. Rapporten bygger på 4 200 svar, varav 2 100 från svenska konsumenter.