Rekonditionerad elektronik och hållbara produkter får ett allt starkare fäste i Sverige. Refurbed, Europas snabbast växande marknadsplats för rekonditionerade prylar, rapporterar en kvarts miljon svenska kunder och en omsättning på över 1,3 miljarder kronor under 2024.
Hållbarhet som driver konsumtionsbeteendet
Refurbed, som grundades i Österrike 2017, har snabbt blivit en ledande aktör på den europeiska marknaden för rekonditionerad teknik. Under 2024 expanderade företaget till fyra nya marknader och samarbetar nu med över 200 leverantörer i tolv länder.
– Det är fantastiskt att se hur snabbt svenska konsumenter omfamnat rekonditionerade prylar. Dels för att det är ett hållbart alternativ, men också för att de fungerar och ser ut som nya, fast till ett bättre pris, säger Ulrika Rudquist, marknadschef på Refurbed Sverige.
Breddat produktutbud
Från att initialt ha fokuserat på mobiltelefoner och datorer erbjuder Refurbed nu över 18 000 produkter i kategorier som köksmaskiner, hushållsprodukter, skidor och elcyklar. Varje produkt genomgår noggranna tester och reparationer för att säkerställa att de håller hög standard.
– Alla prylar förtjänar en andra chans. Genom att förlänga livslängden på våra saker kan vi spara jordens resurser och minska utsläpp och avfall, säger Rudquist.
En ny konsumtionskategori
Refurbed arbetar för att etablera rekonditionerade produkter som en ny konsumtionskategori, mellan nytt och begagnat, som kombinerar fördelarna från båda världar: hög kvalitet till ett lägre pris och med en tydlig hållbarhetsprofil.
Storsatsning på hållbarhet 2025
Under 2025 planerar Refurbed att introducera fler produktkategorier och expandera till nya marknader. Samtidigt fortsätter företaget sitt samarbete med forskningsinstitutet Fraunhofer Austria för att mäta och kommunicera miljöfördelarna med rekonditionerad teknik.
Genom sitt engagemang i branschorganisationen EUREFAS arbetar Refurbed också för att påverka EU-regleringar och stärka den cirkulära ekonomin i Europa. Målet är att ge fler konsumenter möjligheten att göra hållbara val.
– Vårt mål är att bli den ledande marknadsplatsen för alla typer av hållbara produkter och på allvar etablera rekonditionerat som en självklar del av framtidens konsumtion, avslutar Rudquist.