En ny undersökning från Mastercard visar att svenskar över 70 år har hög kännedom om AI-teknik och att många är positivt inställda till dess potential. Samtidigt är AI-utvecklingen en källa till oro, särskilt kopplat till risken för bedrägerier vid digitala betalningar.
Minskade bedrägerier men fortsatt oro
Undersökningen, som är en del av Mastercards årliga rapport Betalningshjälpen 2024, visar att färre personer över 70 år utsatts för bedrägerier kopplade till digitala tjänster, en minskning från 45 procent 2023 till 34 procent 2024. Trots detta känner 32 procent fortfarande en oro för att utsättas.
Mer än hälften (52 procent) är bekymrade över hur AI kan utnyttjas av bedragare. Samtidigt ser vissa äldre tekniken som en möjlighet, där 21 procent tror att AI kan hjälpa till att upptäcka hot och bedrägerier.
– Att färre personer utsätts för bedrägerier är en positiv utveckling. Betalningshjälpen har en viktig roll i att stötta den utvecklingen, genom stöd och informationsspridning, säger Erik Gutwasser, President Norra Europa på Mastercard.
Digital betalning utmanande för många
Äldre svenskar använder digitala betalningsmetoder i allt större utsträckning. Åtta av tio gör majoriteten av sina köp online. Trots detta finns flera utmaningar:
- 41 procent oroar sig för att göra fel.
- 29 procent tycker att det är svårt att lära sig nya betalningsmetoder.
- 25 procent känner sig otrygga vid digitala betalningar.
En stor majoritet (70 procent) anser att samhället bör ta ett större ansvar för att göra digitala betalningar enklare och säkrare. Banken ses som den främsta aktören för att öka kunskapen, med 74 procent av de äldre som föredrar bankens hjälp, en tydlig ökning från 30 procent år 2021.
Oro vid kris och vikten av kontanter
Undersökningen visar att 58 procent av de äldre oroar sig för att digitala betalningar kan sluta fungera vid en kris, exempelvis under ett cyberangrepp eller krig. Som en förberedelse har 64 procent kontanter hemma som reserv.
– Vi ser ett skifte över de senaste fem åren, där fler anser att banken är viktig när det kommer till att öka kunskapen kring den digitala ekonomin och betalningssätten, säger Erik Gutwasser.
Positiva trender kring digital inkludering
Trots utmaningar och oro visar undersökningen också framsteg. Endast 38 procent av de äldre känner sig diskriminerade av den digitala utvecklingen, en minskning från 44 procent förra året. Många föredrar dock fortfarande att handla i fysisk butik, med hela 86 procent som anger detta som sin preferens.
Med initiativ som Betalningshjälpen arbetar Mastercard och samarbetspartners för att göra den digitala ekonomin mer inkluderande och säker för äldre svenskar.