I takt med att konsumenternas oro för integriteten ökar, står svenska företag och e-handlare inför utmaningen att anpassa sina analytics-tjänster. En nyligen publicerad undersökning, ’Svenskarna och internet’, visar att över hälften av svenskarna blir kränkta av insamling av personlig data på nätet.
Ökad medvetenhet kring personlig data
Svenska internetanvändares negativa inställning till insamling av personliga data är tydlig. Denna medvetenhet förväntas påverka hur konsumenter väljer e-handlare, vilket gör integritetsvänlig datainsamling till en avgörande faktor i den allt hårdare konkurrensen inom svensk handel.
En vändpunkt för e-handeln
– Det är dags för svensk e-handel och svenska webbplatser att vakna nu. Svenskarna och internet 2023 är en tydlig påminnelse om att fler företag behöver satsa på en integritetsvänlig datainsamling. Om du vill vårda kundens och besökarens förtroende är detta något som inte går att ignorera, säger Piotr Korzeniowski, vd på analytics-leverantören Piwik PRO.
Vikten av datalagring inom EU
Datalagringsfrågan har blivit central, där analytics-tjänster som lagrar data på servrar inom Europa erbjuder större säkerhet jämfört med amerikanska leverantörer. Det finns även möjlighet att välja servrar i Sverige, enligt Piwik PRO.
Framtidens fokus: Anonym datainsamling
För att möta de nya förväntningarna bör företag överväga att jobba mer med anonym datainsamling. Denna metod är inte bara integritetsvänlig utan fortsätter erbjuda värdefulla insikter för marknadsföring och analys.
Jämför och välj rätt analytics-leverantör
Svenska företag och e-handlare uppmuntras att noga utvärdera sina analytics-behov och välja en leverantör som kan erbjuda GDPR-säker datainsamling. Det är viktigt att välja en leverantör som erbjuder en användarvänlig produkt och transparent redovisning av insamlad data.