Drygt sju av tio föräldrar i Sverige tror inte att alla barn har samma möjligheter att lära sig hantera digitala verktyg. Det visar en ny Novus-undersökning som genomförts på uppdrag av it-företaget Atea.
Ojämlik tillgång till digitala verktyg
En färsk Novus-undersökning bland över 1 000 föräldrar i Sverige och Norge avslöjar att en majoritet av svenska föräldrar, 73 procent, inte tror att barn idag har lika möjligheter att lära sig använda digitala verktyg. Denna oro är ännu större bland föräldrar som bor i större städer och närliggande kommuner, där siffran stiger till 80 procent.
– Alla barn ska ges samma möjligheter när det kommer till användningen av ny teknik som kan främja deras lärande och skolgång. Här behöver skolan ta ett större ansvar och se till att varenda elev kan bli trygg användare av ny teknik och digitala verktyg, säger Örjan Johansson, chef skola på Atea Sverige.
Oro över skärmtid
Undersökningen visar också att en hög andel föräldrar i Sverige är mer bekymrade över barnens skärmtid utanför skoltid än under skoltid. Nästan fyra av tio (37 procent) uppger att de är oroliga för barnens skärmtid utanför skolan, medan endast en av tio (13 procent) är oroliga för skärmtiden under skoltid.
– Självklart måste vi ta den oron på allvar. Samtidigt blir det än viktigare att utbilda både barn och vuxna kring både positiva och negativa aspekter som skärmtid kan medföra, snarare än att införa mer tekniska regleringar, säger Örjan Johansson.
Ansvarsfördelning för barns skärmtid
På frågan om vem som bör ta ansvar för barns skärmtid svarar nästan alla i Sverige (98 procent) att föräldrar och vårdnadshavare bör ta ansvar. Sex av tio (58 procent) uppger även att skolan och elevhälsan bör ta ansvar för skärmtiden hos barnen, och var fjärde (25 procent) tycker dessutom att teknikjättar och it-företag bör ta ansvar för barns skärmtid.
– Förutom det huvudsakliga ansvaret som ligger hos föräldrar och vårdnadshavare så har givetvis både skolan och de stora teknikföretagen ett ansvar för barnens skärmtid. Genom att använda tekniken ansvarsfullt och rätt kan både skolgång och utbildning förbättras för våra elever, säger Örjan Johansson.
Behovet av samarbete
För att säkerställa att alla barn får lika möjligheter att utveckla digitala färdigheter, behövs ett samarbete mellan föräldrar, skolor och teknikföretag. Skolan behöver inte bara tillhandahålla tillgång till teknik utan också utbilda elever i dess användning på ett ansvarsfullt och effektivt sätt.