En ny rapport från Mastercard visar att små familjeföretag i Sverige känner sig otillräckligt förberedda för den digitala ekonomin. Trots en ökad användning av digitala betalningar sedan pandemin, är bristen på digital kompetens och stöd fortfarande stora hinder.
Digitaliseringen: En utmaning för småföretag
Små och medelstora företag utgör ryggraden i Europas ekonomi, men många känner sig inte redo för den digitala omvandlingen. Enligt Mastercards undersökning anser endast 37 procent av de familjeägda små och medelstora företagen i Sverige att de är väl förberedda för att verka i en digital ekonomi. Samtidigt har nästan hälften (49 procent) ökat användningen av digitala betalningar sedan pandemin började.
Motstånd mot förändring och cybersäkerhet
En av de största utmaningarna för dessa företag är motståndet mot förändring, särskilt bland äldre generationer. Över en tredjedel (35 procent) av företagen uttrycker en önskan om att dra nytta av nya digitala verktyg, men 45 procent är oroliga för cybersäkerhet och 36 procent vet inte vilka digitala lösningar som skulle vara mest lämpliga för deras verksamhet.
– ”Småföretagen är drivkraften i Europas ekonomi, som sysselsätter 82 miljoner människor och har visat anmärkningsvärd motståndskraft i tuffa tider. Utan stöd riskerar vi att våra värdefulla, små och lokala företag inte kan möta nya konsumentkrav och förbli konkurrenskraftiga,” säger Erik Gutwasser, divisionschef, Mastercard Norden och Baltikum.
Behov av stöd och utbildning
För att hjälpa dessa företag att anpassa sig till den digitala ekonomin, efterfrågar många mer utbildning, mentorskap och vägledning. Över hälften (52 procent) anser att lagstiftningen behöver ändras för att bättre stödja deras verksamhet.
– ”Som vi ser det finns det tre huvudsakliga hinder som bromsar tillväxten för småföretag i Sverige och i Europa; förmågan att ta emot och göra betalningar, tillgång till finansiering för att stödja långsiktig tillväxt och tillgång till verktyg som hjälper företag att ansluta sig till det digitala ekosystemet,” tillägger Erik Gutwasser.
Framåtblickande initiativ från Mastercard
Mastercard stödjer idag cirka 18 miljoner småföretag i Europa och driver partnerskapsprogrammen Lighthouse MASSIV och FINITIV i Norden och Baltikum. Dessa program syftar till att stärka det finansiella ekosystemet genom att ge stöd och vägledning till nystartade företag.