Sony har nyligen avslöjat planer på att testa stöd för att ansluta deras senaste virtual reality-headset, PlayStation VR2, till PC. Detta markerar en betydande utveckling från tidigare strategier, där fokus enbart låg på integrationen med PS5-konsolen. Genom att utforska PC-stöd, siktar Sony på att bredda spelutbudet och tillgängligheten för PS VR2-användare.
En ny era för PlayStation VR2
Sedan lanseringen har PlayStation VR2 varit strikt bundet till PS5, med många spekulationer kring dess potential för kompatibilitet med PC. Sony bryter nu tystnaden genom att bekräfta att de arbetar med att möjliggöra anslutning till PC, ett drag som kan öppna dörren för ett bredare bibliotek av spel och applikationer.
– Vi är glada över att kunna dela med oss av att vi för närvarande testar möjligheten för PS VR2-spelare att få tillgång till ytterligare spel på PC för att erbjuda ännu fler spelvariationer utöver de PS VR2-titlar som finns tillgängliga via PS5, meddelar Sony i ett blogginlägg.
PC-kompatibilitet: En efterfrågad funktion
Trots att det ursprungliga PSVR-headsetet fick inofficiellt stöd för PC, har Sony fram tills nu undvikit frågor om officiellt stöd för PlayStation VR2 på PC-plattformen. Tidigare tester där headsetet kopplades till en PC resulterade i att Windows identifierade enheten som en andra skärm, men den var inte kompatibel med SteamVR. Med detta nya initiativ verkar Sony äntligen adressera communityns önskan om utökat stöd.
Moddare leder vägen
Intresset för att få PSVR 2 att fungera på en PC har varit stort inom moddargemenskapen, där försök att omvända ingenjörskonsten av hårdvaran har gjorts. Sony har inte specificerat vad ”tillgång till ytterligare spel på PC” innebär i detalj, eller om stödet kommer att begränsas till vissa spel. Ytterligare uppdateringar och klarlägganden är lovade under 2024.
Framtiden för PlayStation VR2
Det återstår att se hur detta nya steg kommer att påverka marknaden för virtual reality. Genom att öppna upp för PC-användare kan Sony inte bara bredda sin användarbas utan även stimulera till innovation och utveckling inom VR-spel. Denna rörelse kan visa sig vara en viktig milstolpe i strävan efter att göra virtual reality till en mer tillgänglig och mångsidig upplevelse.