Det är ett framsteg inom artificiell intelligens (AI) som kan komma att förändra affärsvärlden; generativ AI, som har potentialen att skapa hyper-personligt och autogenererat innehåll, kan radikalt förändra hur företag hanterar sina kundrelationer. Nu tar två av världens stora aktörer, Salesforce och Accenture, ett avgörande steg för att främja utvecklingen av denna framväxande teknologi.
För att snabba på införandet av generativ AI för kundrelationer har Salesforce och Accenture gått samman för att etablera en gemensam AI-accelerator. Syftet är att göra det möjligt för fler företag att få tillgång till teknologi och expertis som krävs för att skala upp Salesforces generativa AI-lösning för kundrelationshantering (CRM), Einstein GPT.
Den gemensamma acceleratorn kommer att dra nytta av Accentures centrum för generativ AI och Large Language Model (LLM), vilket innebär att företag kommer att kunna få avancerat och praktiskt stöd i att utveckla skräddarsydda AI-strategier och att introducera nya tillämpningar inom försäljning, marknadsföring och kundsupport.
Acceleratorn kommer att utforska hur man på bästa sätt kan integrera och harmonisera företagens egna data via Salesforce Data Cloud, för att på så sätt snabbt lära AI att använda kunddata för att skapa mer personliga kundupplevelser. Som en del i att öka utvecklingstakten kommer acceleratorn även att tillhandahålla utbildningsresurser för företag som redan använder, eller som överväger att använda, Salesforces generativa AI i sin verksamhet.
Både Salesforce och Accenture siktar högt för framtiden. De har ambitionen att utveckla branschspecifika AI-modeller för kunder inom finanssektorn, tillverkningsindustrin och den offentliga sektorn, vilket innebär att fler företag kan dra nytta av fördelarna med denna banbrytande teknologi.