Salesforce har genomfört en rekordstor investering på 2,5 miljarder kronor för att stödja och främja utvecklingen och spridningen av ansvarsfull artificiell intelligens. Denna satsning kommer att bidra till att förbättra förutsättningarna för startups som arbetar med etisk AI och möjliggöra lanseringen av tjänsten Einstein GPT, en generativ AI tjänst för CRM och kundrelationer.
– När man tar den här typen av teknik till marknaden är det viktigt att man gör det ansvarsfullt och inkluderande. Vi får inte tumma på det. Vi måste istället hjälpa till och vägleda hur tekniken kan och bör användas”, skriver Kathy Baxter, expert på Salesforce inom etisk AI, i ett blogginlägg.
Fonden kommer initialt investera i fyra AI bolag: Anthropic – som fokuserar på att utveckla AI-system och språkmodeller för ansvarsfull AI-användning. Cohere, en kanadensisk startup som också jobbar med en AI-baserad språkmodell, och vars nisch är att göra tekniken tillgänglig brett till företag i olika branscher.
Heart AI är ett företag som använder sig av AI–teknik för att förstå användarnas sociala nätverk. You.com är en blandning av en traditionell sökmotor och ChatGPT-liknande teknik, som tillåter användare att skriva in en sökfråga och få ett sammanfattat svar med tydliga källhänvisningar.