Efter en utmanande period visar svensk e-handel tecken på återhämtning med en omsättningstillväxt på 11 procent under första kvartalet 2024, enligt den senaste upplagan av Svensk Handels e-handelsindikator. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, betonar vikten av denna utveckling för transport- och logistiknäringen.
Ett trendbrott i e-handeln
För första gången på över två år rapporterar Svensk Handels e-handelsindikator positiv omsättningstillväxt i svensk e-handel. Detta är en välkommen förändring för branschen som har kämpat mot ekonomisk motvind och minskande kundutgifter under en längre period. Lars Persson från Descartes delar sin syn på den aktuella utvecklingen.
Implikationer för logistikbranschen
– Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver, säger Lars Persson.
Den positiva trenden bryter en negativ utveckling som varat i nio kvartal och markerar det starkaste resultatet sedan första kvartalet 2021, trots att svenska konsumenter spenderar mindre pengar per person.
Global e-handel och logistiska utmaningar
Andelen svenska konsumenter som handlar från utländska webbplatser ökar också, vilket ställer högre krav på logistikföretagen. – Andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn. Snittet för första kvartalet i år är 18 procent, jämfört med 15 procent 2023. I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser, tillägger Lars Persson.
Framtidsutsikter och fortsatta insatser
Svensk Handels e-handelsindikator genomförs i samarbete med Novus och ger en löpande inblick i svenska konsumenters e-handelsvanor. Med tanke på den ökade mängden transaktioner och internationella köp är det viktigt för företag inom logistiksektorn att anpassa sina strategier för att hantera den växande volymen effektivt.