Vid Stockholms universitet och Kungliga tekniska högskolan pågår nu ett unikt pedagogiskt projekt för att utveckla nya metoder och material för undervisning inom naturvetenskap och teknik. Målet är att integrera hållbar utveckling i ämnesundervisningen och bidra till en djupare förståelse för ämnets samhälleliga och miljömässiga roll.
Antropocen kräver nya undervisningssätt
I en tid där hållbar utveckling står i centrum för globala utmaningar, växer kraven på att högre utbildning ska spegla dessa behov. Ett samarbetsprojekt mellan Stockholms universitet (SU) och Kungliga tekniska högskolan (KTH) ska under 2024 och 2025 omforma hur naturvetenskap och teknik undervisas. Projektet samlar 16 lärare och syftar till att integrera insikter från olika discipliner för att bredda synen på naturvetenskapens roll.
Tvärvetenskap och innovativa metoder
Projektet har ett tydligt mål: att utveckla undervisningsmetoder och material som utmanar traditionella normer och skapar en djupare förståelse för hållbar utveckling. Genom workshoppar och kollegialt stöd ska deltagarna ta fram nya undervisningsupplägg, som kan innefatta case-baserat lärande, drama eller värderingsmetodik.
– Vi vill bredda synen på naturvetenskap och teknik och öka medvetenheten om dess påverkan på individ, samhälle och miljö, säger Veronica Flodin, projektledare vid Stockholms universitet.
En tvärvetenskaplig ansats står i fokus, där systemperspektiv, natursyn, emotioner och normativitet utforskas. Projektet är anpassat för både lärare som redan arbetar med hållbarhetsfrågor och för dem som söker stöd för att börja integrera dessa i sin undervisning.
Praktiskt upplägg
Projektet inleds med sex workshoppar under våren 2024, där lärare får möjlighet att teoretiskt och praktiskt utforska nya angreppssätt. De framtagna metoderna testas under hösten 2024 och utvärderas därefter under våren 2025. Under hela processen får deltagarna stöd från projektgruppen, som består av pedagogiska utvecklare och experter inom hållbarhetsundervisning.
– Med en kombination av innovativa metoder och kollegialt stöd skapar vi en unik lärandemiljö för att utveckla framtidens undervisning, säger Leif Dahlberg, en av projektledarna från KTH.
Viktig meritering för deltagarna
Deltagandet i projektet är högskolepedagogiskt meriterande, vilket innebär att de lärare som medverkar stärker sin pedagogiska kompetens. Projektet ses som ett sätt att rusta både lärare och studenter för de utmaningar som hållbarhetsfrågorna innebär.
Med detta initiativ visar Stockholms universitet och KTH hur högre utbildning kan möta kraven på att bidra till en mer hållbar framtid, samtidigt som det utvecklar nya former för lärande och samverkan.