En ny rapport om riskhantering och regelefterlevnad från marknadsledande NAVEX kartlägger hur organisationer världen över arbetar med dessa frågor – samt hur ledare ska agera för att ta sina medarbetare genom kriser.
Positiva trender och utmaningar
Rapporten State of Risk & Compliance 2024, som bygger på svar från fler än 1 000 beslutsfattare inom riskhantering och regelefterlevnad, publicerades nyligen. Rapporten, som publicerats årligen sedan 2019, visar att arbetet inom dessa områden har utvecklats i en positiv riktning med en ökande mognadsgrad hos företag.
Ledarskapets betydelse
En av de viktigaste faktorerna för framgångsrikt arbete med regelefterlevnad är företagsledningens inställning och engagemang. Om ledningen aktivt uppmuntrar regelefterlevnad och etiskt agerande är mycket vunnet. 68 procent av respondenterna uppger att deras högsta chefer aktivt stödjer dessa initiativ, och 50 procent visar prov på att hålla fast vid denna inriktning även när det finns målkonflikter.
– Starkt engagemang från styrelsen kan kopplas till mer mogna program. Enkelt uttryckt påverkar ledare på alla nivåer i stor utsträckning hur regelefterlevnadsarbetet presterar genom aktivt engagemang och positiva handlingar, vilket leder till ökad mognadsgrad, säger Carrie Penman, Chief Risk and Compliance Officer på NAVEX.
Samverkan och transparens
Samverkan inom organisationen är avgörande för framgångsrik risk- och krishantering. En öppen och transparent företagskultur, där ledningen engagerar fler delar av organisationen i processen, skapar bättre förutsättningar att hantera incidenter.
– De sannolika fördelarna är minskade risker, bättre affärsresultat, mer effektiva processer och, i slutänden, en starkare och mer etisk företagskultur, skriver rapportförfattarna.
Brister i visselblåsarsystem
En av de negativa insikterna i rapporten är att endast 61 procent av respondenterna globalt uppger att de har ett internt system för visselblåsning, vilket idag är ett krav för alla verksamheter inom EU med 50 anställda eller fler. Dessutom har bara 55 procent en non-retaliation policy för att skydda anmälare från repressalier. I vissa europeiska länder är siffran ännu lägre, mellan 30 och 38 procent.
NAVEX och deras roll
NAVEX, som är marknadsledande inom lösningar för riskhantering och regelefterlevnad, har fler än 400 kunder i Sverige, inklusive företag, organisationer och myndigheter. Detta genom den svenskutvecklade tjänsten WhistleB, som NAVEX förvärvade 2020.