I barn- och ungdomsböcker skildras ny teknik, som sociala medier och tv-spel, ofta som farlig och problematisk. En ny avhandling från Karlstads universitet visar att berättelser om teknikanvändning främst fokuserar på risker, särskilt för unga flickor.
Teknikens roll i barn- och ungdomslitteraturen
Barn och unga växer upp i en digital värld där sociala medier och tv-spel är självklara inslag i vardagen. Men i den litteratur som skildrar deras verklighet framställs dessa teknologier ofta på ett negativt sätt. Jakob Olsson, doktor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet, har i sin avhandling granskat 249 barn- och ungdomsböcker utgivna mellan 2000 och 2019.
Hans slutsats är tydlig: tekniken framställs ofta som hotfull. I böcker där sociala medier tas upp handlar berättelserna ofta om unga flickor som blir utsatta för obehagliga upplevelser. När det gäller tv-spel är fokus ofta på problematiken med överdrivet spelande och unga som försöker ta sig ur ett destruktivt beteende.
– Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken, säger Jakob Olsson.
Fokus på faror och hot
Enligt forskningen är det en tydlig obalans mellan teknikens möjligheter och risker. Riskerna ges större utrymme i berättelserna, medan teknologins positiva effekter ofta förblir osynliga. Detta gäller oavsett om det handlar om sociala medier, mobiltelefoner eller tv-spel.
– Samtidigt som unga människor behöver omfamna det digitala för att bli väl fungerande, digitala medborgare är det viktigt att de håller tekniken på armlängds avstånd för att undvika dess potentiellt negativa effekter, säger Olsson.
Han konstaterar att de problematiserande berättelserna ofta väger tyngre än de positiva och att handlingen i böckerna ofta drar mot extrema berättelser med stora faror och varningar.
– De problematiserande berättelserna väger helt klart över, och ofta går det mot ganska extrema historier, förklarar han.
Denna typ av berättelse skapar en spänning där möjligheter och risker hela tiden ställs mot varandra. Enligt Olsson är denna dubbla bild en central del av hur teknik skildras i barn- och ungdomsböcker.
Vuxnas perspektiv styr barnens berättelser
Ett centralt inslag i forskningen är att barn- och ungdomslitteratur skrivs av vuxna för barn. Detta innebär att den verklighetsbild som målas upp i böckerna speglar de vuxnas syn på världen, snarare än barnens.
– Barn- och ungdomslitteratur är ju vuxna författares bild av ungdomars verklighet. På något sätt är det ju vad vi vuxna vill förmedla till de unga, snarare än ungdomars egen verklighetsbild, säger Olsson.
Detta kan förklara varför tekniken ofta framställs som något hotfullt och problematiskt. De vuxna författarnas oro för teknologins inverkan på barn och unga återfinns i berättelserna, där sociala medier och tv-spel framställs som potentiella hot snarare än möjligheter.
Olsson menar att denna bild inte nödvändigtvis speglar hur unga själva ser på tekniken. För barn och unga är tekniken en naturlig del av vardagen, men i böckerna blir den ofta en symbol för fara och förlust av kontroll.