Norge satsar på att elektrifiera alla transportmedel, inklusive bilar, bussar och färjor, i syfte att behålla sin position som världsledare inom användning av elektrisk mobilitet per capita och för att uppnå sina ambitiösa utsläppsmål.
”Nästa steg för oss är att elektrifiera höghastighetsfärjor, vilket är något mer utmanande”, säger Pal Espen Jensen, ansvarig för båtladdning i Oslo, till CGTN. ”Vi kommer att försöka oss på ett batteribytesystem inspirerat av bilindustrin.”
Oslos tre elektriska stadsfärjor – som kör i lägre hastighet – kan ta upp till 600 passagerare vardera, vilket gör dem till den mest trafikerade kollektivtrafiklinjen i Norge. Batterierna i dessa båtar laddas när fartygen lägger till vid vissa färjehållplatser med hjälp av laddningsutrustning.
På grund av höghastighetsfärjans fart på 30 knop (55 km/h) skulle laddningen av dess stora batteri ta för mycket tid. Så, inspirerade av den kinesiska biltillverkaren Nios batteribytestationer, beslutade Oslo att installera världens första färja vars batteri byts ut varje gång båten lägger till i hamnen.
Att elektrifiera höghastighetsfärjor har varit en utmaning, men Norge verkar ha hittat lösningen.
”Inspirationen från Kina var avgörande, särskilt i ett tidigt skede”, säger Sture Portvik, som leder elmobilitetsavdelningen i Norges huvudstad.
”Vi såg att städer som Shenzhen faktiskt kunde elektrifiera alla bussar, alla taxibilar, och det är det vi försöker kopiera.”
Precis som i Shenzhen kommer hela Oslos stadsbussflotta att vara elektrisk innan årets slut.
I den norska huvudstaden är det redan svårt att få syn på fordon med förbränningsmotorer på gatorna.
Många av de nyligen lanserade kinesiska elbilsvarumärkena – för närvarande världens största tillverkare av elbilar – har valt Oslo som sin första anhalt på den europeiska marknaden. Detta beslut underlättas av Norges mål om nollutsläpp för alla nya personbilar till 2025 och dess skatteincitament för elbilköpare.
”Vi har många kinesiska varumärken”, säger Portvik. ”De erbjuder en mycket prisvärd och mycket bra produkt, så de har hjälpt oss att driva övergången till nollutsläppsbilar.”
Från Oslos stadskärna tar ett flertal färjelinjer passagerare till närliggande öar.
Trots att de kinesiska invest eringarna i Europa minskade med nästan en fjärdedel förra året, verkar eltransport bli Pekings topprioritet på kontinenten.
Medan kinesiska batteritillverkare investerar kraftigt i nya europeiska produktionsanläggningar, kvarstår frågan om Peking och Bryssel kommer att kunna närma sig varandra genom grön samverkan. Kina verkar tydligt prioritera att stärka sin position inom eltransport, och den norska modellen – med inspiration från just Kina – kan vara vägen framåt.
Norges ambitiösa steg mot att elektrifiera alla sina transportmedel visar på landets ledarskap och engagemang för hållbar utveckling. Det är en modell som andra länder, inklusive dem i Europa, kanske kommer att följa i framtiden. De framsteg som gjorts inom färjetrafiken, tack vare kinesisk innovation, är bara ett exempel på hur internationellt samarbete kan bidra till att övervinna tekniska utmaningar och möjliggöra en grönare framtid för oss alla.