År 2023 har präglats av en alarmerande våg av uppsägningar inom spelindustrin, med över 9 000 drabbade anställda. Denna trend speglar en bransch där företag prioriterat tillväxt till varje pris, inklusive personalens välbefinnande.
Epic Games och dess konsekvenser
I september meddelade Epic Games, skaparna av Fortnite och licenshavare av Unreal Engine, uppsägningen av 830 anställda. VD Tim Sweeney erkände att företaget spenderat mer pengar än vad de tjänat. Denna utgiftsökning inkluderade förvärv av företag som SuperAwesome och Bandcamp, vilka såldes kort efter uppsägningsbeskedet. Trots att Fortnite genererar miljardintäkter och företaget har en egen (oekonomisk) spelbutik, var uppsägningarna nödvändiga för att upprätthålla lönsamheten.
Embracer Groups omstrukturering
Embracer Group, känd för sina många förvärv av spelstudior och medierättigheter, inklusive ”Sagan om Ringen”, genomgick en omfattande omstrukturering efter att en investeringsaffär värd 2 miljarder dollar med Savvy Games Group misslyckades. Följden blev nedläggning av tre studior, försäljning av andra, inställda projekt och över 900 uppsägningar.
Branstrenden och dess påverkan
Dessa fall är bara toppen av isberget. Företag som Hasbro, EA, BioWare, Microsoft, Bungie, Naughty Dog, Ubisoft, Amazon, CD Projekt Red, Sega, Unity och Activision Blizzard har alla drabbats. Trots dessa omfattande uppsägningar har branschens största evenemang inte ens erkänt denna verklighet.
Alternativa lösningar och framtidssyn
Nintendos exempel, där företagsledare tog lönesänkningar för att undvika uppsägningar, visar att det finns alternativa vägar. Unionisering kan också erbjuda skydd för utvecklare vid uppsägningar. Flera studior, inklusive Sega och CD Projekt Red, har röstat för att bilda fackföreningar under året.