Enligt en ny undersökning från JD Power börjar bilägare visa irritation över de alltmer komplexa infotainmentsystemen i nya bilar. Dessa system, som ersätter traditionella instrumentbrädor med stora pekskärmar och avancerade informations- och underhållningssystem, kanske inte är vad kunderna verkligen vill ha.
Nedgång i kundnöjdhet kopplat till infotainmentsystem
Undersökningen, kallad Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL), visar för första gången i sin 28-åriga historia en nedgång i kundnöjdheten bland amerikanska bilägare två år i rad. Det är infotainmentsystemen som verkar vara boven i dramat. Endast 56 procent av bilägarna använder dessa system för att spela musik eller radio, medan resten föredrar att använda sina mobiler. Mindre än hälften använder den inbyggda navigeringen, röstigenkänningen eller för att ringa telefonsamtal.
Det verkar inte handla om att kunderna föredrar sina mobiler, utan snarare att de ogillar biltillverkarnas egna gränssnitt. Bilar som har Android Automotive (AAOS) får högre poäng för sina infotainmentsystem, men bara om de också har Google Automotive Services (GAS), vilket innebär att de har tillgång till alla appar och tjänster från Google. Utan GAS får systemen lägst poäng.
Stora tillverkare vänder sig till Google Automotive Services
Flera stora biltillverkare, inklusive Ford, GM och Volvo, har meddelat att de kommer att använda GAS för sina nuvarande och kommande fordon. Under tiden har Tesla sett en minskning i kundnöjdhet i alla kategorier sedan förra året.
Denna undersökning lyfter fram en viktig fråga om den växande teknikens roll i bilindustrin och hur den påverkar kundnöjdheten. Det återstår att se hur tillverkarna kommer att svara på dessa utmaningar och anpassa sina produkter för att möta kundernas förväntningar.