Trots att företag ger generativ AI högre prioritet har många it-ledare uttryckt oro över de etiska frågorna kring tekniken.
Det är en kapplöpning mellan företag i utvecklingen av generativ AI, där de vill undvika att hamna efter. En nyligen publicerad rapport från Salesforce visar att 33 procent av it-ledarna anser att användningen av AI är högsta prioritet i organisationen och två av tre planerar att använda tekniken mer under de kommande 18 månaderna. Trots detta är många it-ledare oroliga över tekniken och dess eventuella konsekvenser.
Rapporten visar att det finns en oro för att generativ AI kan generera felaktig, fördomsfull och hatisk information, skriver Dagens Teknik. Dessutom tror en majoritet av respondenterna att tekniken kommer öka organisationers koldioxidavtryck, utgöra en säkerhetsrisk och kunna vara partisk. Det är därför inte förvånande att 83 procent av de tillfrågade anser att det är viktigt att företag och organisationer samarbetar för att säkerställa en etisk användning av generativ AI.
VD:n för Salesforce Service Cloud, Clara Shih, betonar att trots att generativ AI kommer att förändra hur företag analyserar data och automatiserar processer, så finns det även risker och utmaningar med tekniken.
– Oavsett hur man använder tekniken, exempelvis om man genererar ett skräddarsytt mejl, är det viktigt att företag och organisationer använder den ansvarsfullt med arbetsflöden baserade på tillförlitlig data där människan fortsatt är involverad, säger Shih.