Ikea, Lyko och H&M är de svenska storbolag som bäst möter sina kunder digitalt, enligt BearingPoints rapport ”Digital Leaders in Sweden 2025”. Undersökningen rankar 85 företag utifrån digital marknadsföring, produktupplevelse, e-handel och e-CRM.
Ikea tar förstaplatsen – Lyko och H&M på pallen
För sjunde gången har managementkonsultbolaget BearingPoint analyserat hur svenska storbolag hanterar digital kundinteraktion. 2025 års ranking toppas av Ikea, som klättrat från plats 17 i 2021 års studie. Möbeljätten får ett genomsnittligt betyg på 4,07 av 5 – den enda aktören över 4-strecket. På andra plats återfinns nykomlingen Lyko med 3,96 poäng, följt av H&M, som klättrat tre placeringar till en snittpoäng på 3,93.
– Hela topp tre har bytts ut i årets ranking. Ikeas uppgång drivs av en stor förbättring inom digital marknadsföring, där företaget ökat både trafiken till sin webbplats och antalet organiska och betalda sökningar på Ikea i sökmotorer, säger Björn Ahlgren, Partner på BearingPoint i Sverige.
Även andra bolag har tagit stora kliv i sin digitala utveckling, där Clas Ohlson, ICA och Spotify lyfts fram som exempel. Totalt har den svenska snittpoängen ökat från 2,91 till 3,23.
Branschförändringar – detaljhandeln tar ledningen
I branschrankingen har detaljhandeln gått om telekom (B2C) och toppar nu listan. Dagligvaruhandeln och streamingtjänster klättrar till andra respektive tredje plats, medan telekombranschen faller till sjätte plats.
– Detaljhandeln är årets stora vinnare, medan telekombranschen backar. Telekomföretagens nedgång beror främst på försämrade resultat inom digital marknadsföring, säger Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager på BearingPoint Sweden.
Sveriges digitala ledare 2025
Företag
- Ikea – 4,07 poäng
- Lyko – 3,96 poäng
- H&M – 3,93 poäng
- Boozt – 3,81 poäng
- NetOnNet – 3,78 poäng
- Jula – 3,71 poäng
- Clas Ohlson – 3,69 poäng
- Elgiganten – 3,68 poäng
- Apotek Hjärtat – 3,68 poäng
- Lindex – 3,68 poäng
Branscher
- Detaljhandel – 3,42 poäng
- Dagligvaruhandel – 3,29 poäng
- Streamingtjänster – 3,11 poäng
- Bank – 3,11 poäng
- Transport & besöksnäring – 3,11 poäng
- Telekom (B2C) – 3,03 poäng
- Försäkring – 2,92 poäng
- Energi – 2,85 poäng
Om studien
Rapporten bygger på en analys av 85 företag inom åtta branscher, där digital mognad bedöms enligt 268 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Studien genomfördes mellan juni och september 2024 och poängen sätts på en skala från 0 till 5.