Av Mostyn Thomas, Senior Director of Security EMEA och Eric Östlund-Folkeryd, Microsoft AI GTM Lead EMEA på Pax8
En färsk rapport från IBM visar att 35 % av företagen globalt använder AI i sin verksamhet, och ytterligare 42 % säger att de aktivt undersöker hur de kan använda tekniken framöver. Detta belyser det stora intresset för teknikens potential. För de som säljer IT-tjänster är det en stor möjlighet, för IT-köpare har det blivit ännu viktigare än tidigare att hitta rätt tjänsteleverantörer.
Dessa tjänsteleverantörer, Managed Service Providers (MSP), är mitt i stormens öga. De står nu inför kritiska strategiska beslut. För att säkerställa en konkurrenskraftig framtid måste deras ledningar noggrant definiera sin strategi framåt. Hur mycket ska verksamheten fokusera på att leverera AI-lösningar och de värdeadderande tjänster som kommer att vara avgörande? Ska företaget investera djupare i kapacitet och expertis inom data och rådgivning, utöver sin nuvarande kapacitet inom teknik, produktivitet, infrastruktur och säkerhet? Eller är det tillräckligt att använda tekniken inom den egna verksamheten, något som sannolikt blir nödvändigt inom det kommande decenniet? Dessa beslut kräver en balanserad bedömning av det arbete som krävs för att bli en Data- och AI-MSP, samt insikten om att andra företag sannolikt kommer att vilja driva AI-diskussioner med många av deras kunder i framtiden.
Maximera kundvärde med AI och Data
En aktiv MSP söker alltid efter konkurrensfördelar, och idag är den kanske viktigaste möjligheten kombinationen av AI och data. Genom att arbeta med dessa verktyg kan MSP:er skapa nya möjligheter för sina kunder och sig själva. Det här kan ske på flera olika sätt;
Framför allt kan MSP:er skapa värde för sina kunder genom att introducera dem för möjligheterna med AI. Små och medelstora företag saknar ofta resurser, kunskap och tid att hitta och implementera AI-lösningar på egen hand. Genom att ge tillgång till skräddarsydda AI-verktyg, anpassade efter kundernas specifika behov, kan MSP:er skapa stort värde för dem i sin verksamhet. En MSP kan vägleda kunderna genom bästa praxis och strategier för att använda AI effektivt, för att hjälpa dem att nå konkreta fördelar. Det kan handla om automatisering och ökad produktivitet, förbättrad kundnöjdhet, ökad säkerhet och minskade kostnader. Det här kan göra att MSP:er ses som viktiga rådgivare och partners för sina kunder.
Från data till värde: AI:s evolution
AI-tekniken har som bekant gjort snabba framsteg, och mycket har handlat om bearbetningen av data. Maskininlärning var den teknik som först visade sig ha potential att utveckla verksamheten hos många företag. Maskininlärning är en gren av artificiell intelligens som gör det möjligt för datorer att lära sig av data genom att gradvis förfina matematiska formler som kan hitta samband och mönster I stora datamängder. Dessa algoritmer blir alltmer sofistikerade när de får tillgång till mer data, vilket gör det möjligt för dem att snabbt anpassa sig och identifiera trender och mönster i stora datamängder. De insikter som genereras kan sedan användas för att omforma affärserbjudanden och prioritera effektivitet och lönsamhet i företagets strategi. Nya lösningar har utvecklats för att bland annat stödja och förbättra beslutsfattande, analysera omvärlden genom ljud och bild, samt sammanlänka olika verksamhetsområden och datamängder som annars skulle vara nästan omöjliga att hantera manuellt.
Dessutom finns det nu fler möjligheter att förbättra effektiviteten och öka lönsamheten. En viktig aspekt är att frigöra tid för anställda så att de kan fokusera på de arbetsuppgifter som skapar mest värde. Maskininlärningens fördelar bygger på att behandla stora mängder av data – tillgången på data är en förutsättning. Detta blev bara ännu viktigare när generativ AI fick sitt genombrott för bara något år sedan. Detta har också satt kvaliteten på data i centrum. Rätt data kan med hjälp av dagens AI-verktyg driva en intensiv innovation, kreativitet och automatisering. MSP:er som kan hjälpa kunder att dra nytta av detta kan hjälpa kunderna öka tillväxten, minska risker och förbättra operativ effektivitet.
I praktiken kan denna förbättrade AI-funktionalitet integreras i olika applikationer och tjänster, vilket gör det möjligt att utföra uppgifter som objektigenkänning och generering av text och media. Kunderna kan även bli mer effektiva och personliga i sina interaktioner med kunderna, såsom i kundtjänst, försäljning och marknadsföring.
Inte bara mer effektivt och snabbare – utan med ökad kvalitet
AI-verktyg kan också möjliggöra att arbetet utförs med bättre kvalitet. Föreställ dig hur engagerade anställda kan bli på möten om de inte behöver ägna tid åt att göra anteckningar? Eller hur mycket mer exakt en uppgift kan utföras när varje arbetare har tillgång till ett extra par ögon och öron för att kontrollera att ingenting har missats?
Vidare kan beslut bli betydligt bättre när de inte baseras på ofullständig information. Med AI som kan sammanfatta och ifrågasätta text oavsett storlek eller komplexitet, vilket öppnar möjligheten att fatta beslut med en djupare förståelse och en ökad tillförlitlighet.
Insikter som hjälper kunderna
MSP:er har tillgång till stora mängder data från sina kunder. De insikter som kan utvinnas ur denna data är ovärderliga för MSP:er, eftersom de möjliggör en mycket exakt anpassning av lösningar. Automatisering blir också möjlig, vilket uppskattas av både MSP:er och deras kunder. Ofta har små och medelstora företag (SMB:er) inte strukturerat sin data på ett sätt som är lättillgängligt, varken för människor eller AI-lösningar. Detta öppnar upp för MSP:er att erbjuda bredare tjänster inom datahantering, utöver enbart AI-relaterade lösningar.
Nyckeln till framgång är att använda datadrivna insikter för att förstå kundernas beteenden, mönster och trender. Med AI-funktioner kan MSP:er ge anpassade rekommendationer baserade på varje kunds behov. Detta förbättrar samarbetet, stärker relationerna och kan på sikt leda till ökad försäljning och närmare samarbete.
Cybersäkerhetens utveckling och kanalens framtid
För MSP:er kan det vara svårt att hålla koll på alla de olika risker som kan hota kundernas data. Det är dessvärre vanligt att MSP:er prioriterar andra saker än att finjustera cybersäkerheten, eftersom detta inte är det som i första hand efterfrågas och prioriteras av kunderna. I värsta fall kan detta förstås sluta med ett intrång som hotar kundernas data och verksamhet.
Även inom cybersäkerhet kan AI vara ett stöd. AI kan till exempel användas för att övervaka nätverket för att upptäcka mönster i nätverkstrafiken som tyder på att det finns säkerhetsproblem. Även i det här fallet kan MSP:er vara till hjälp för kunderna genom att hitta de AI-baserade verktyg som kan vara användbara för kunderna.
MSP:er har alltså stora möjligheter att dra nytta av AI-utvecklingen. De kan både optimera sina egna processer och leverera skräddarsydda lösningar som ger kunderna en konkurrensfördel. I slutänden är det därmed möjligt att använda AI-teknik för att stärka positionen på marknaden. De som drar allra mest nytta av utvecklingen är dock förstås kunderna.