Tidigare under våren meddelande fintech-bolaget Humla att man utvecklar finansiella tjänster för framtidens retail. Nu har företaget lanserat ett betalkort som belönar ”ekonomisk ansvarsfullt beteende”. I samarbetet ingår några av landets största kedjor, bland annat Kicks, Pressbyrån, Apohem mfl.
Nya betalningsaktörer har tagit kontroll över en allt större del av kundupplevelsen hos retailers, vilket genererat en större mängd datainsikter om kundernas transaktioner. Genom att använda dessa insikter har betalningstjänsterna kunnat förstå och bygga relationer med slutkunden på ett sätt som retailers själva inte har kunnat.
Det är utifrån den insikten som Humla har startats. Humlakortet ger retailers tillgång till en ny datadriven marknadsföringsplattform med en 360-vy av kunden, där de kan interagera direkt med kunderna och belöna deras lojalitet. På så vis förbättras retailers verktyg för att bygga långsiktiga kundrelationer.
Samarbete med några av Sveriges största butikskedjor
För att belöna användarna med attraktiva förmåner samarbetar Humla med några av Sveriges främsta retailers både inom och utanför Axel Johnson-gruppen. Medan retailaktörerna står för belöningarna, så stärker Humlakortet lojaliteten för deras varumärken och driver merförsäljning. Humlas partners får fler tillfällen att interagera med, och marknadsföra sig till, kunder mellan köptillfällen. Samarbetena är också en unik möjlighet för Humla att på sikt utveckla fler innovativa lösningar som ytterligare stärker retail-affären för partners.
– Vi vill bygga riktigt schyssta finansiella konsumentprodukter som förhöjer kundupplevelsen och stärker våra retail-partners. Med Humlakortet låter vi retailers ta del av fördelarna som kommer med att erbjuda finansiella tjänster till sina kunder, som tillgång till nya datainsikter, personaliserad marknadsföring och lojalitetsverktyg, utan den komplexitet som det innebär att göra det på egen hand. För kunderna innebär det ett sätt att få bättre kontroll över sin privatekonomi och samtidigt få ta del av förmåner som tidigare enbart varit tillgängliga för kreditkortsanvändare, säger Emil Berg Eckerrot, VD Humla
Vill förändra branschen – belönar ekonomiskt ansvarsfullt beteende
Humla ser att lojalitetsprogram kopplade till debitkort har potential att förändra branschen från grunden. Debitkort står för 84% av kortköpen i Sverige, men erbjuder trots det få förmåner för sina användare. Istället är det kreditkort som erbjuder olika typer av lojalitets- och incitamentsprogram, men dessa är ofta dyra och maximerar kreditexponering, vilket ökar risken för överkonsumtion och försämrad kontroll över privatekonomin. Humla belönar ekonomiskt ansvarsfullt beteende och ger även användarna möjlighet att göra gott genom att skänka sin belöning till olika impact-initiativ som arbetar med samhällsviktiga frågor som exempelvis integration, psykisk ohälsa och humanitär hjälp.