En ny avisningsanläggning för tåg i Hallsberg väntas revolutionera järnvägstrafiken under vintermånaderna. Anläggningen, som är den enda i sitt slag i Sverige, kan avisera tåg på bara 1–3 timmar, jämfört med upp till ett dygn med äldre metoder.
Snö och is – en utmaning för tågen
Under vintern kan snö och is ställa till stora problem för tågen. I vissa fall kan de orsaka så pass allvarliga fel att tågen tvingas stanna helt, vilket leder till förseningar. Problem som uppstår är exempelvis:
- Dörrar som fastnar – vilket gör det svårt för passagerare att kliva av och på tåget.
- Bromsar som fryser fast – vilket kan göra att tågen måste tas ur trafik för reparation.
- Is som faller av i växlar – vilket riskerar att blockera järnvägsväxlar och kräver att personal kallas in för att rensa bort isen.
Men med den nya avisningsanläggningen i Hallsberg förväntas dessa problem kunna åtgärdas snabbare. Tåg som tidigare behövde stå stilla i upp till ett dygn för att avisas kan nu bli klara på 1–3 timmar, beroende på mängden is.
– Det kommer att betyda väldigt mycket för våra resenärer. Tågen ska ju vara ute på spåren, säger Tomas Steiner, inköpare på SJ, till SVT.
Unik metod för snabbare avisning
Avisning av tåg sker på flera håll i Sverige, men anläggningen i Hallsberg är unik. Anläggningen är byggd för att kunna avisera tåg på ett sätt som är både snabbare och mer hållbart än äldre metoder.
Processen går till så här:
- Uppvärmning av luft – En stor biogaspanna värmer upp luften, som sedan leds genom rörsystem till vagnhallen.
- Skapande av vattendimma – Samtidigt sprutas vatten ut och skapar en fin vattendimma som virvlar runt tåget.
- Hög luftfuktighet – Den höga luftfuktigheten gör att isen lossnar snabbare och smälter bort.
– Det är en stor biogaspanna som värmer luften, berättar Pierre Starck, projektledare på företaget, för SVT.
Den varma, fuktiga luften omges tåget och hjälper till att smälta isen snabbt och effektivt. Metoden är ett betydande tekniskt steg framåt, särskilt jämfört med den mer traditionella metoden där is skrapas av manuellt eller tinas med varmluftspistoler.
Hållbar återanvändning av luft och vatten
En annan särskild aspekt av anläggningen i Hallsberg är dess hållbarhetsfokus. För att spara resurser återanvänds både luft och vatten:
- Återanvändning av luft – Luften som värmts upp återcirkuleras och används på nytt i systemet.
- Återvinning av vatten – När isen smälter rinner vattnet ner i ett stort kar under tåget. Vattnet renas och används på nytt, vilket minskar vattenförbrukningen.
Denna metod gör att anläggningen är energi- och resurseffektiv. Det minskar också miljöpåverkan genom att spara energi och vatten, något som ligger i linje med Sveriges ambitioner att minska utsläpp från järnvägssektorn.
SJ får förtur till anläggningen
Den nya anläggningen i Hallsberg är i första hand till för att underlätta driften för SJ:s X40-tåg, de grå dubbeldäckartågen. SJ har förtur till anläggningen under nattetid, från klockan 22 till 06, enligt ett kontrakt med anläggningens operatör.
Med bättre tillgång till avisning hoppas SJ kunna minska störningar och förseningar under vintermånaderna. Eftersom isbildning på tågen kan leda till flera allvarliga fel, är snabb och effektiv avisning avgörande för att tågen ska kunna hållas i trafik.
– Det är en viktig del av att säkerställa att tågen är på spåren i tid, säger Tomas Steiner från SJ.