Efter år av spekulationer och förväntningar meddelade Google i somras att tredjeparts-cookies kommer att finnas kvar. Beslutet, som har mött blandade reaktioner, påverkar inte bara privatpersoner utan också svenska företag inom den digitala annonsindustrin. Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO, delar sina tankar kring vad detta innebär för branschen och för användarna.
En besvikelse för de som väntat på förändring
– Vi kan konstatera att Google lovade mycket, men till sist blev det ett platt fall när det kommer till utfasningen av tredjeparts-cookies. Ett besked som förvisso är välkommet av den digitala annonsindustrin, men det får samtidigt ses som ett misslyckande då många annonsörer hade räknat med en avveckling och följaktligen redan har anpassat sin annonsering och kommunikation, säger Piotr Korzeniowski.
Många företag hade förberett sig för en framtid utan tredjeparts-cookies genom att utveckla nya strategier och anpassa sina verktyg. Nu ställs de inför en situation där de måste balansera mellan fortsatt användning av dessa cookies och den ökande efterfrågan på integritetsvänliga lösningar.
Integritetsfrågan kvarstår
– Det är också viktigt att komma ihåg att problematiken när det gäller kvalitén i den tredjepartsdata som används kvarstår. Något som marknadsförare behöver vara medvetna om även framöver. Insamling av integritetsvänlig förstapartsdata kvarstår som den mest framtidssäkra formen av datainsamling, förklarar Korzeniowski.
Google har också introducerat en ny funktion i Chrome som ger användare möjlighet att göra mer ”informerade val” kring sitt webbsurfande. Detta initiativ kan ses som ett försök att möta den växande oro över integritetsfrågor, men hur effektivt det kommer att vara återstår att se.
Framtidens annonsering och förtroendebyggande
– Hur detta kommer att drabba privatpersoner som besöker en webbplats återstår att se. Det vi vet är att annonsering med hjälp av tredjeparts-cookies kommer att finnas kvar som en av de primära formerna av marknadsföring. Samtidigt ser vi en försiktig uppgång i mer integritetsvänlig annonsering, som exempelvis kontextuell annonsering, konstaterar Piotr Korzeniowski.
Korzeniowski betonar vikten av att företag, oavsett vilken annonsstrategi de väljer, fokuserar på att bygga förtroende med sina kunder och följer gällande lagar och regler. Han avslutar med en uppmaning:
– Oavsett vilken väg företagen väljer när det kommer till annonsering och marknadsföring är det viktigt att bygga förtroende med kunden och samtidigt följa gällande lagstiftning och regelverk. Därför är det viktigt att informera om vilken typ av data som samlas in, ge besökaren möjlighet att välja bort datainsamling, men också förklara varför data samlas in, avslutar Piotr Korzeniowski, vd på analytics- och dataaktiverings-leverantören Piwik PRO.