En studie på uppdrag av Dell Technologies visade nyligen att 48 procent av telekomchefer ser AI som den teknik som kommer förändra mest under de kommande fem åren. Samma studie visar också att en majoritet, 68 procent, kämpar med att möta snabbföränderliga önskemål från kunder.
Vi ser hur telekombolagens molnnätverk står inför ett paradigmskifte med integrationen av AI, vilket kommer förändra både hur de fungerar och hur tjänster levereras. Låt oss fördjupa oss lite mer i vilken roll AI kan spela i telekomnätverk och vilka fördelar som kan realiseras i molnnätverken när vi tar nästa steg, säger Hanna Widenberg, AI Lead på Dell Technologies Sverige.
1. Nätverksprestanda, effektivitet och tillförlitlighet
AI-drivna algoritmer analyserar stora mängder data i realtid, vilket gör att telekomoperatörer kan identifiera flaskhalsar, minska fördröjningen och förbättra nätverkets övergripande tillförlitlighet. AI-algoritmer kan också anpassa sig till nätverkskrav, allokera resurser och justera konfigurationer i realtid. Det möjliggör smidiga nätverk som kan möta kraven från dagens dataintensiva applikationer. AI:s prediktiva kapacitet är också en gamechanger då telekomaktörer via maskininlärningsalgoritmer kan förutse potentiella utrustningsfel innan de inträffar. En rapport från Ericsson visar till exempel att AI-drivet prediktivt underhåll i nätverk kan minska kritiska incidenter med upp till 35 procent, vilket förbättrar tjänsternas tillförlitlighet, minimerar driftstopp, och bidrar till kostnadsbesparingar.
2. AI för 5G och 5G för AI
Med användningen av AI kan 5G-nätverk förutsäga trafikmönster och fokusera exempelvis antennuppsättning för att säkerställa att nätverksresurser alltid används effektivt. Den kan också utifrån intelligens stänga av delar av nätverksutrustningen för att spara energi. Genom att kombinera big data, IoT och AI är det möjligt att få maskiner och system att bli avsevärt smartare.
3. Intelligent nätverkssäkerhet
Enligt Dell Technologies undersökning Global Data Protection Index från 2023 utsattes över hälften (54%) av organisationerna av en cyberattack eller incident som förhindrade åtkomst till data förra året, och tyvärr är telekomnätverk inte immuna mot de växande hoten. AI har dock visat sig vara en ovärderlig allierad när det gäller att möta cyberhot. Telekommolnnätverk kan dra nytta av AI-driven hotdetektering för att identifiera och neutralisera potentiella säkerhetsöverträdelser i realtid, vilket säkrar känslig data.
4. Mer personliga kundupplevelser
AI:s påverkan sträcker sig även utanför infrastrukturen och kan göra skillnad i kundupplevelseutvecklingen. Telekomoperatörer kan utnyttja AI för att analysera kunders beteende, preferenser och användningsmönster för att skapa mer personliga tjänster. I en undersökning av Analysis Mason sade 20 procent av telekomoperatörerna att de investerar i nya tjänster baserade på datainsikter från AI.
5. Kostnadsbesparingar och generering av intäkter
AI-implementering i telekommoln handlar inte bara om effektivitet; det är ett strategiskt steg för kostnadsbesparingar och generering av intäkter. En studie av McKinsey visar att AI kan minska energikostnaderna med minst 15 procent för telekomoperatörer. Dessutom kan AI-driven analys bidra till nya intäktsströmmar genom att identifiera marknadstrender, förutsäga kundbehov och stödja utvecklingen av riktade tjänster.
”Svenska telekomaktörer har alla förutsättningar att ligga i fortsatt framkant om integreringen av AI tas på allvar med rätt fokus och resurser,” säger Hanna Widenberg, AI Lead på Dell Technologies Sverige.