Europeiska Unionen (EU) har beslutat att införa en ny lag som kräver att flygbränslet måste innehålla en ökad andel av hållbart flygbränsle (SAF) från 2025. Detta meddelades i en uttalande från Europeiska kommissionen (EK) den 26 april 2023, där man välkomnade det politiska avtalet om förslaget till ReFuelEU Aviation som nåtts mellan Europaparlamentet och rådet.
Enligt EK:s meddelande kommer den nya lagen att bidra till att minska utsläppen av koldioxid från flygsektorn genom att kräva att flygbränsleleverantörerna blandar SAF med kerosen i allt högre grad från 2025. Enligt kommissionen kommer den nya lagstiftningen att minska utsläppen av växthusgaser från flygtrafiken med två tredjedelar jämfört med om inga åtgärder vidtas.
Det nya lagförslaget måste formellt antas av Europaparlamentet och rådet innan det kan träda i kraft. När det väl är antaget kommer förordningen att publiceras i EU:s officiella tidning och reglerna kommer att träda i kraft omedelbart.
Den nya lagen kräver att flygbränsleleverantörerna från och med 2025 ska tillhandahålla en andel på 2% SAF av den totala bränsleandelen till EU:s flygplatser. Andelen av SAF kommer sedan att öka gradvis och år 2050 ska minst 70% av flygbränslet vara SAF.
Tidigare, i juli 2021, publicerade EK ett dokument som krävde att SAF skulle utgöra 63% av flygbränslet år 2050. Det nya kravet omfattar biobränslen, återvunna kolbränslen och syntetiska flygbränslen (e-bränslen) i enlighet med direktivet om förnybar energi, men undantar livsmedels- och fodergrödor för att stödja hållbarhetsmålen.
En viktig aspekt av den nya lagen är att flygbolagen kommer att förbjudas att flyga från EU-flygplatser med överflödigt bränsle för att undvika kostnader för SAF, vilket är betydligt dyrare än vanligt jetbränsle. Enligt Europeiska unionens flygsäkerhetsbyrå (EASA) kostar kerosen cirka €600 ($662) per ton medan SAF kostar mellan 1,5 och 6 gånger mer.
Flygplatserna kommer också att ha ett ansvar att säkerställa att deras infrastruktur stödjer distributionen och användningen av SAF. Den nya lagen kommer att tillämpas i hela EU och bidra till en rättvis konkurrens inom EU:s inre marknad, ge rättslig säkerhet till bränsleproducenter och hjälpa till