Leveranser med drönare istället för fordon med fossila bränslen påstås minska utsläpp av koldioxid men även spara tid. Nu testar Posten i Norge och Bring drönarleveranser.
Syftet med testet är att lära sig för att snabbare kunna ta till sig ny teknik den dag marknaden och lagstiftningen är klar.
– Vi testar drönarleveranser för att få erfarenhet. Tillsammans med bra samarbetspartners ser vi att det kan bli aktuellt, speciellt när det är krävande geografiska förutsättningar och snäva tidslinjer. Vi ser också att det kan ha en stor uppsida för miljön. I det här testet minskade vi restiden med 34 procent och koldioxidutsläppet med 95 procent, säger Kenneth Tjønndal Pettersen, presschef på Posten Norge.
Teststräcka på 51 km
Leverans av vattenprover från Snåsavann AS lokaler till Nemko Norlab är initialt ett testprojekt. Sträckan från Snåsavann till Namsos är 51 kilometer – och vattenproverna har tidigare körts med bil och lastbil. Vattenproverna som levereras är beroende av att de kommer till laboratoriet inom kort tid.
– Med det här pilottestet vill vi utforska möjligheterna med ny teknik och utforska hur vi i framtiden kan använda drönare och liknande teknik för att leverera post och paket. Idag finns både tekniska och juridiska förutsättningar som gör att drönarleveranser inte kan genomföras i stor skala. I det här drönartestet hade vi turen att en av våra kunder ville vara med, så vi passade på. Det ger oss mycket värdefull erfarenhet, säger Kenneth Tjønndal Pettersen.
Snabbare leveranser som minskar koldioxidutsläpp
Drönaren som används har utvecklats av startupföretaget Aviant från Trondheim, som är specialiserat på drönarteknik. Drönaren är elektrisk och har ett vingspann på 2,5 meter och en marschhastighet på 85 km/h. Lastkapaciteten på tre kilo är mer än tillräckligt för att transportera vattenproverna från Snåsavannet till Namsos.
– Det provprojekt vi nu genomför i samarbete med Posten Norge kommer att ge oss en unik inblick i hur vi kan erbjuda era slutkunder snabbare, miljövänligare och mer flexibla transporter. Syftet med projektet är att visa hur långt vi har kommit med drönartekniken och tillsammans med Posten Norge och Bring spränger vi hela tiden gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma med autonom logistik, säger affärsutvecklaren Michael Vu på Aviant.