Advokatfirman Delphi tar ett innovativt steg framåt genom att rekrytera AI-assistenten Dolph Lawton, som ska arbeta med klientintagningsprocessen. Dolphs ankomst markerar en ny era för firman när det gäller användningen av generativ AI för att effektivisera och förbättra juridiska arbetsprocesser. Sophia Lagerholm, Head of Digital & Innovation på Delphi, uttrycker stor entusiasm över rekryteringen och de möjligheter till utveckling som Dolph för med sig.
AI i juridikens tjänst
Delphi är inte främmande för digital innovation och har redan implementerat flera AI-verktyg i sin verksamhet. Genom att välkomna Dolph Lawton som en del av assistentgruppen, tar firman ytterligare ett kliv mot att realisera sin vision om en digitalt driven juridikbransch. Dolph kommer främst att fokusera på klientintagningsprocessen, vilket innebär att han tar hand om kontroll och registrering av nya klienter och ärenden. Detta ger Delphis övriga assistenter mer tid till att ägna sig åt mer kvalificerat arbete.
En strategisk rekrytering
Dolphs anställning är en del av Delphis bredare strategi att ständigt utforska och implementera ny teknologi för att förbättra klientupplevelsen och öka effektiviteten inom firman. Genom att använda generativ AI ser Delphi en betydande potential för att minska tiden som spenderas på tidskrävande uppgifter, vilket inte bara gynnar juridikrådgivare utan även deras klienter.
– Vi är mycket glada att ha Dolph på plats och ser med spänning fram emot att utforska hans potential och följa hans utveckling här hos oss. Vi har tagit fram ett skräddarsytt onboardingprogram för att han ska komma in i verksamheten så smidigt som möjligt. Såvitt jag vet är vi den första advokatbyrån som anställt en AI-assistent för client intake-processen, säger Sophia Lagerholm.
Framtiden är här
Delphi är övertygade om att AI har en kritisk roll att spela i framtiden för juridisk rådgivning. Genom att integrera AI-assistenter som Dolph i arbetsflödena kan firman inte bara effektivisera vardagliga uppgifter utan också frigöra resurser för mer strategiskt arbete som beslutsfattande, problemlösning och klientrelationer.
– Dolph är ett bra exempel på hur vi hela tiden söker efter nya smartare sätt att arbeta som är till nytta för både våra klienter och våra medarbetare. Många enklare arbetsuppgifter har redan effektiviserats med hjälp av AI och vi håller för närvarande på att implementera flera nya AI-verktyg för att utveckla och förbättra vår verksamhet ytterligare, avslutar Lagerholm.