Coca-Cola har presenterat nya mål för sina förpackningar, med sikte på 2035. Bolaget strävar efter att öka användningen av återvunnet material i plast, glas och aluminium samt att säkerställa att 70–75 % av flaskor och burkar som sätts på marknaden samlas in årligen.
Nya mål för 2035 ersätter tidigare åtaganden
Coca-Cola har reviderat sina hållbarhetsmål för förpackningar och flyttat tidslinjen till 2035, vilket ersätter tidigare mål för 2025 och 2030. De nya målen fokuserar på två huvudområden:
- Användning av återvunnet material – Bolaget siktar på att 35–40 % av materialet i primära förpackningar (plast, glas och aluminium) ska vara återvunnet. För återvunnen plast är målet satt till 30–35 % globalt.
- Insamling av använda förpackningar – Målet är att säkerställa att 70–75 % av de flaskor och burkar som Coca-Cola introducerar på marknaden varje år samlas in.
En viktig förändring är att företaget inte längre har några explicita mål kopplade till återanvändbara förpackningar. Istället säger Coca-Cola att de ”kommer att fortsätta investera i påfyllningsbara förpackningar där infrastrukturen redan existerar.”
Utmaningar för återvunnet material och insamling
Coca-Cola har erkänt att det finns flera utmaningar kopplade till de nya målen. När det gäller att öka mängden återvunnet material i plast, glas och aluminium, pekar bolaget på utmaningar med kostnader, kvalitet och skalbarhet.
När det gäller insamling av använda förpackningar nämner Coca-Cola att skillnader i återvinningssystem mellan olika länder och regioner utgör en utmaning. Företaget betonar behovet av kollektivt agerande och samarbete för att nå sina insamlingsmål.
– Bolaget kommer att fortsätta att driva på för förbättrade insamlingssystem och utformade lösningar som underlättar återvinning, står det i Coca-Colas uttalande.
Coca-Cola medger också att det nya målet om 75 % insamling lämnar utrymme för fortsatt förbättring. Företaget uppger att det är berett att öka denna ambition om målet uppnås tidigare än förväntat.
Kritik mot minskad satsning på återanvändning
Flera hållbarhetsorganisationer har kritiserat Coca-Cola för att de har avstått från att sätta nya mål för återanvändbara förpackningar. Bland kritikerna finns Break Free From Plastic och The Story of Stuff Project.
Sam Pearse, kampanjchef vid The Story of Stuff Project, kommenterade:
– Coca-Colas löfte var kortare än livslängden på en av deras återanvändbara flaskor. Det faktum att företagets andel av återanvändbara förpackningar har minskat ytterligare efter att ha lovat 25 % återanvändning visar på en allvarlig brist på engagemang.
År 2023 utgjorde återanvändbara förpackningar endast 1,2 % av Coca-Colas plastförpackningar, en minskning från tidigare andelar.
Coca-Colas tidigare mål och aktuella framsteg
I en tidigare miljöuppdatering från augusti 2023 rapporterade Coca-Cola att:
- 90 % av deras förpackningar är återvinningsbara.
- 17 % av PET-plasten i bolagets primära konsumentförpackningar är återvunnen.
Bolaget uppgav att de är ”på rätt spår” för att nå sitt mål för 2025 att göra alla förpackningar återvinningsbara globalt. Däremot erkände de att de ligger efter i sin plan för att nå 2030-målen för återvunnet material och insamling.
Företagets nya mål innebär att Coca-Cola justerar sin tidigare ambition om att ”återvinna 100 % av förpackningarna senast 2030” till att nu fokusera på att samarbeta för att samla in 70–75 % av flaskorna och burkarna som företaget introducerar på marknaden årligen.
Kritik mot plastanvändning och rättsliga utmaningar
Coca-Cola är en av de största användarna av plast i världen, och detta har lett till att företaget står inför flera rättsliga processer. Företaget har stämts för sin roll i plastföroreningar i bland annat Los Angeles County och staden Baltimore.
I rapporter från Ellen MacArthur Foundation framgår att Coca-Cola, trots sina tidigare löften, har ökat användningen av ny plast med cirka 6 % sedan 2019. Coca-Cola är en av de aktörer som är signatärer till MacArthur Foundations globala åtagande från 2018 att minska användningen av ny plast.
Företaget är också medlem i US Plastics Pact, som 2023 justerade sina mål för att minska användningen av ny plast och öka användningen av återvunnen och biobaserad plast fram till 2030.
Konkurrensen följer samma spår
Flera av Coca-Colas konkurrenter, inklusive PepsiCo, har också meddelat att de är osäkra på om de kommer att nå sina mål för 2025. PepsiCo hade som mål att göra 100 % av sina förpackningar återvinningsbara, komposterbara, biologiskt nedbrytbara eller återanvändbara senast 2025, men företaget erkänner att det är osannolikt att de kommer att nå det målet.
Andra stora varumärken, som Unilever och Grove, har också reviderat sina förpackningsmål i år, vilket indikerar att många företag kämpar för att möta de ursprungliga målen inför 2025.