Svenska konsumenter lutar mer och mer åt att handla begagnat, med hela 60% som påstår sig köpa begagnad elektronik, följt av möbler (58%) och kläder (52%). Det är de senaste siffrorna från en ny undersökning utförd av Kantar på uppdrag av Swappie, en marknadsledande aktör inom köp och försäljning av renoverade iPhones.
Sverige jämfört med nordiska grannländer
Trots att över hälften av den svenska befolkningen påstår sig köpa begagnad elektronik, ligger Sverige fortfarande efter sina nordiska grannar. I Finland ligger motsvarande siffra på 72%, medan Danmark når 62%.
– Det är kul att se hur begagnat-trenden får ett starkare fäste i Sverige, men mer behöver göras, säger Eeva-Lotta El Hosri, Sverigechef för Swappie. Hon påpekar att e-avfall är den snabbast växande avfallsströmmen i världen, och menar att vi behöver göra mer för att förlänga livslängden på elektronik och bidra till den cirkulära ekonomin.
Prise och hållbarhet – huvudorsaker till varför fler väljer begagnat
När det gäller varför konsumenter väljer begagnade produkter över nya, pekar de flesta på det lägre priset som den främsta anledningen (87%), medan hållbarhet kommer på andra plats (44%). Trots att en majoritet av konsumenterna (58%) förstår vad ”rekonditionerade” produkter är, är det fortfarande många (20%) som inte kan skilja mellan begagnat och rekonditionerat.
– Att rekonditionerat är synonymt med begagnat är den vanligaste missuppfattningen som vi möter, säger El Hosri, som fortsätter att förklara att det finns många kritiska skillnader mellan de två termerna.
Undersökningen genomfördes av Kantar i mars 2023.