Amazon har mött stora utmaningar med att utveckla sin nya Alexa, trots att den visades upp förra året som en mer konversations- och AI-drivna röstassistent. En ny rapport visar att den nya Alexa inte är nära att vara redo och kanske aldrig blir det.
Utmaningar med teknologin och organisationen
Enligt en rapport från Fortune, som baseras på intervjuer med över ett dussin före detta anställda, har Amazon stött på både tekniska och organisatoriska hinder i utvecklingen av den nya Alexa. Trots att Alexa tidigare ansågs vara den mest kapabla röstassistenten på marknaden, kämpar Amazon nu med att integrera generativ AI i sin plattform.
– Vi behöver i princip bränna bron till den gamla Alexa AI-modellen och enbart fokusera på den nya, ska ha varit budskapet inom företaget efter deras demo-evenemang, berättar en tidigare anställd till Fortune.
Problem med integration och förståelse
Ett av de största problemen Amazon står inför är att få den nya Alexa att konsekvent och effektivt göra API-anrop, vilket är hur den nuvarande Alexa interagerar med andra enheter och tjänster, såsom smarta hem-enheter och musiktjänster. Dessutom har företaget haft svårt att träna AI-modellen att förstå naturligt språk, då många användare har vant sig vid att tala i en specifik ”Alexa-språkstil” istället för ett naturligt samtal.
– Generativ AI erbjuder en enorm möjlighet att göra Alexa ännu bättre för våra kunder. Vi har redan integrerat generativ AI i olika komponenter av Alexa och arbetar hårt för att implementera det i stor skala, berättar Kristy Schmidt, talesperson för Amazon, till The Verge.
Organisatoriska hinder
Fortune rapporterar även att Amazons decentraliserade organisationsstruktur, där tusentals anställda som arbetar med Alexa är uppdelade i flera team, har skapat friktion och frustration. Mihail Eric, en forskare som lämnade företaget 2021, skrev på X (tidigare Twitter) att han skyller misslyckandet på företagets organisationsstruktur och kravet på att forskningen måste kopplas till produktlanseringar.
Försök att komma ikapp konkurrenterna
Trots de upplevda misslyckandena är Amazon fast beslutet att förbättra Alexa och göra den till världens bästa personliga assistent. Efter att den tidigare chefen för enheter och tjänster, Dave Limp, lämnade företaget, har Panos Panay, tidigare produktchef på Microsoft, tagit över. Han har nu varit på plats i drygt sex månader, och företaget arbetar hårt för att uppfylla sina löften inför hösten 2024.