En ny undersökning från SD Worx, Europas ledande leverantör av HR-tjänster, visar att många svenska företag redan aktivt undersöker och investerar i generativ AI. Trots det finns en utbredd oro bland anställda om AIinverkan på deras arbetsuppgifter.
AI-investeringar ökar i Sverige
Undersökningen, som omfattar 5 118 företag i 18 europeiska länder, visar att 36,1 procent av de svenska företagen aktivt utforskar hur generativ AI kan integreras i deras verksamhet. Detta är något lägre än det europeiska genomsnittet på 37,2 procent. Vidare investerar 33,6 procent av de svenska företagen redan i generativ AI, jämfört med 33,0 procent för hela Europa.
Oro och optimism kring AI
Trots den stora aktiviteten kring AI visar undersökningen att 16,7 procent av de svenska anställda är oroliga för att AI ska ta över deras arbetsuppgifter, medan 60,1 procent inte delar denna oro. På europeisk nivå är motsvarande siffror 20,9 procent respektive 56,5 procent.
Begränsad användning inom HR
Företagen verkar dock inte se AI som en viktig faktor inom HR. Endast 6,9 procent av svenska företag med färre än 250 anställda använder AI för HR-relaterade uppgifter. För företag med 250-2 499 anställda ökar denna andel till 18,6 procent, medan 14,2 procent av företag med över 2 500 anställda använder AI inom HR.
Generativ AI och lönehantering
Generativ AI används i mindre utsträckning för lönehantering i Sverige (14,3 procent) jämfört med det europeiska genomsnittet (21,6 procent). Den vanligaste användningen av AI i svenska företag är övervakning av och anpassning till lagstiftning (37,2 procent), följt av dataanalys och förutsägelser (35,4 procent).
Magnus Eklöv om AIframtid
Magnus Eklöv, business solution manager på SD Worx, betonar vikten av att hitta en balans mellan teknik och mänskliga insatser:
– AI kan bidra med väsentliga fördelar, som ökad effektivitet, snabbare kundservice, värdefulla insikter om den egna verksamheten och personalstyrkans välmående, för chefer och HR-specialister. Det är av största vikt att ha rätt balans mellan tekniklösningar som AI och insatser av människor, till gagn för kunder och medarbetare.
Tre tips för att integrera AI
Eklöv ger även tre råd för företag som vill implementera AI:
- Var nyfiken på den nya tekniken och avsätt tid för analys.
- Ta fram en nulägesbild och definiera de områden där ny teknik kan bidra på ett positivt sätt.
- Lista de användarfall som ni önskar implementera i verksamheten och prioritera införandet utifrån ett värdeskapande angreppssätt.
– Genom att följa dessa tips kan ni hitta ”lågt hängande frukter” och implementera lösningar som kan bidra positivt på kort sikt till en rimlig kostnad. Tekniken att använda AI löser inte alla problem ännu, tänk på att automation kan lösa många användarfall till en lägre kostnad, avslutar Eklöv.