I ett unikt samarbete med Techarenan kommer AI-företaget Voxo att använda sina innovativa teknologier för att analysera och sammanfatta över 30 seminarier om teknik, politik och samhällsutveckling under Almedalsveckan.
– Det är mycket som händer på Almedalen och här kan vi hjälpa till att snabbt ge analyser och insikter från de seminarier som pågår, säger Johan Wadenholt, VD och grundare på Voxo.
AI:s roll i sammanfattning och analys
Under Almedalsveckan hålls hundratals seminarier och evenemang, vilket gör det omöjligt för besökare att delta i alla och utmanande att få en överblick även för de som följer händelserna på distans. Voxo har tagit på sig uppgiften att lösa detta problem genom att summera och analysera alla Techarenans seminarier med hjälp av AI-modeller.
– Vår ambition är att tillgängliggöra diskussionerna på Techarenan för så många som möjligt och därför kommer vi i år att vidareutveckla vårt samarbete med Voxo genom satsningen ”Almedalsinsikter” som är AI-genererade realtidsanalyser och sammanfattningar från våra panelsamtal, berättar Omid Ekhlasi, VD och grundare på Techarenan.
Framstegen inom AI-analys
Voxos teknologi fokuserar bland annat på sentimentanalys, vilket innebär att deras AI kan identifiera om ett samtal har en positiv eller negativ ton. Genom att använda AI och maskininlärning kan sedan dessa känslomässiga toner kopplas till diskuterade ämnen för att identifiera vilka ämnen som får positiv eller negativ uppmärksamhet.
– Vi har jobbat väldigt länge med att utveckla och träna vår språkmotor och har kommit till ett läge där vi är 87% bättre än Google på svenska, så vi känner oss säkra på att leverera intressanta analyser, förklarar Wadenholt.
GPT-teknologi för sammanfattning av seminarier
Varje seminarium kommer också att sammanfattas med hjälp av GPT-teknologi, en av de hetaste AI-trenderna just nu. Sammanfattningarna kommer dessutom att illustreras av en AI som genererar bilder baserade på specifika prompts – i detta fall kommer seminarierubriken att fungera som prompt.
– Generativ AI är ju fortfarande en ganska ny teknologi och för oss ser vi så många möjligheter att skapa relevant content och insikter utifrån data,”avslutar Johan. Själva så använder vi oss av dessa teknologier varje dag så vi vill också visa för svenska folket vad man kan göra och vilket värde det kan ha.