Ahlsell, en framstående leverantör av installationsprodukter, verktyg och maskiner, har släppt sin hållbarhetsrapport för 2022, som belyser betydande framsteg i företagets hållbarhetsinitiativ, uppmärksammar Dagens Teknik.
I rapporten uppmärksammas många av Ahlsells åtgärder under 2022, inklusive utformningen av en uppdaterad strategi och långsiktiga mål riktade mot 2027, för att klarlägga företagets roll och fokus.
– Med hållbarhetsperspektivet tydligt integrerat i affärsstrategin har vi nu goda förutsättningar att ta nästa steg. Att utvecklas hållbart innebär att vi ska kunna hjälpa våra kunder att över tid välja mer klimatanpassade alternativ både vad gäller produkter och tjänster. Hållbart ska bli mer valbart, säger Christina Lindbäck, CSO.
För att förbättra sin leverantörsuppföljning har Ahlsell implementerat ett nytt digitalt leverantörssystem med en hållbarhetsmodul. Företaget har också gjort avsevärda framsteg i att byta ut fossila bränslen mot förnybara alternativ, vilket resulterade i att 47% av Ahlsells svenska transporter var förnybara under 2022. I Norge är denna siffra ännu högre, med 95% förnybara transporter.
Företaget har också tagit steg för att optimera sin energianvändning, som att byta till LED-belysning i 15 butiker.
– I hållbarhetsrapporten gör vi nedslag i verkligheten och visar med konkreta exempel hur våra produkter, tjänster och initiativ bidrar till minskad miljöpåverkan. Vi märker till exempel att nyfikenheten kring cirkulära alternativ ökar. Här har Ahlsell en intressant placering i värdekedjan och arbetar med att utveckla lösningar som alla vinner på, fortsätter Christina Lindbäck.
Claes Seldeby, Ahlsells koncernchef, betonade företagens ansvar att främja hållbarhet.
– Omställningen till ett hållbart samhälle måste accelereras. Här har vi som bolag en viktig roll att spela. Tillsammans med branschen, och näringslivet i övrigt, kan vi åstadkomma reella förändringar för att bygga ett mer hållbart samhälle, säger Claes Seldeby.